Annerotts Kornelia

Alla inlägg under november 2016

Av fritiden - 13 november 2016 10:30

Jag har backat bandet lite, eller nä det har jag inte.

Jag har lagt till typ IPO-spår. Födospår, med en godis/matbit i varje fotspår för att få henne att sakta ner i spåret o bli mer noggrann o gå mer i spårkärnan. 

Kornelia går gärna med näsan väldigt högt då vi kommer till skog, ndär det finns mycket markvegitation helt enkelt. O för att följa spåret så behöver hon nog inte gå lägre med snoken, men hon har börjat skrota i apporter, hon ska bara framåt i spåret, ibland har hon så bråttom att hon hinner en bra bit bortanför då spåret har vinklat o måste då ringa o söka igen det, vilket hon oftast gör på så vis att hon vindar in spåret, jag har provat jobba in henne på att slå en ring runt mig, men jag får henne inte att göra det.

Finns det då en apport i anslutning till vinkeln (vilket det förstås inte får göra i tävling, men vi jobbar inte utefter det ;) ) Så brukar hon missa den då hon vindar in o fortsätter spåret oftast en bra bit bortanför vinkeln.


 

IPO-spårsjobbet har gett resultat, hon har jobbat sig ner med nosen o fått ett behagligare tempo (för mig) i spårarbetet. Hon kan fortfarande "glömma av sig" o rusa sta i spåret men man ser då rätt fort hur mycket extraarbete hon måste lägga ner då hon språr ur från spåret :P

 

I om med att vi började med IPO-spårstänk så lägger vi ner mer jobb även på hårda spår, underlag som, allt från grus, asfalt, betong, packad snö till is. Där har hon fortfarande alldeles för bråttom, hon börjar oftast fint, men lite som en tung vagn ;) när väl hjulen går i rullning så ökar farten av sig själv o rullar snabbt.

Hon startar o kan ibland tjuvspringa för där är spåret o så vek spåret o hon får jobba dubbelt så hårt för att hitta igen det igen. 

Så vi jobbar på, en kombination av hårda spår, skog, äng, IPO.


 

Av fritiden - 12 november 2016 13:15

 

Idag har vi varit o haft en utildningsdag inom hemvärnet.

En bra o utvecklande dag i patrullhunderiet.

Fler såna o bra såna vill vi ha!


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards