Annerotts Kornelia

Alla inlägg under maj 2012

Av fritiden - 30 maj 2012 12:24

Åh, vad jag hataer detta ED/HD..

Ina har ju sin ED 0 o 1, o HD C o D :(

Fick ju avbryta vår kurs inom försvarsmaktshund p.g.a det.

Så mycket som bara rasade..

Så tungt krävdes mycket o många dagar att komma över o komma igen.

Men det är fortfarande en klump hos mig.

Hon har ju markerat ett par tre gånger,

har sett ut som om den varit på väg att luxa hennes ena höft :(

Men vi tränar på,

ju bättre muskulatur desta mindre risk för luxation,

men ju mer träning desto större risk för smärta i pålagringen.

Så pest eller kolera känns det som.

Men då hon gillar att jobba o vara med,

så ser jag det som bätter o justare mot henn att fortsätta som innan jag visste det.


Nu har en bouvierkilles resultat kommit,

inte vår killes, vi väntar till augusti-september innan vi kommer att röntga honom.

Då är han runt 1 1/2 år.

MEN, väl Gotes halvsyskon,

o man kan inte vara närme helsyskon utan att vara det.

Denna killes mamma är kullsyster till Gotes mamma, o sedan har de samma pappa.

Denna kille har fått ED 1 o HD C,

fick lite noja så jag kollade hunddata,

6 stycken i den kullen.

Varav två inte är röntgade,

4 röntgade med resutlaten

ED 1 HD C

ED 2 HD B

ED 0 HD C

ED 0 HD B


HD B = godkänt

Så, ja nu känns det ännu värre när man tänker på denna jäkla röntgen :(


Ingen meninga att ta ut ont i förskott, jag vet.

MEN, jag vet även hur tungt det var för lite över ett år sedan när jag fick Inas resultat.

Så TYVÄRR, jag kan inte blunda för denna oro :(

Av fritiden - 29 maj 2012 21:00

Efter jobbet jagade jag ut man o barn med mig o hundar i skogen.

Hemläxa nr 1...

Figgar på båda sidor stigen..

Första gången med skynke,

gick superbra :D

O skallmarkeringarna kommer, de kommer..

Han skäller, men måste få till det mer intensivt.

Brydde sig inte alls i att skynket var på,

så nu ska han bara börja koppla det o då till sökarbete :)

Sen har han ofoget att han mer än gärna börjar knapra pinnar o skit....

Dynghund..

Men det får figgarna jobba på att få honom intresserade av dom o vilja skälla istället :P

Sen var det Inas tur o samma där,

gick superfint.

Skynket o halset passade ävern henne,

ibland har man tur ;)

Hon sökte ut fint hon också,

o skäller o skäller är väl att ta i,

MEN hon provar att skälla o det låter,

det mer låter än det blir skall,

men det ska väl vi få ordning på,

så det det fler skall än det låter..


Japp, supernöjd även denna gång.

Snart kommer väl något bakslag,

än har det inte gjort det.

Men det ska komma...

Självklart,

 det är inget jag fasar för,

utan jag förväntar mig det.

Så vi kan backa o fundera o köra igen :)


Planen för i morgon är att vi ska göra samma sak,

fast denna gång gå rutan.

O avsluta med lek med den nyinförskaffade kampläderbiten.

Som ha först tyckte var lite skum,

men sen diggade den stenhårt :)

Av fritiden - 28 maj 2012 19:45

Blev kvar i stan efter jobbet,

Gote fick sin 1-års vaccination.

Inte ett pip,

o han är så duktig bland andra hundar.

Motför det andra monstret jag har,

hon blåser upp sig o bara väntar på att få agera tillbaka.

Säger inget om inte någon annan hund säger något,

men svarar omedelbart om en annan hand talar.

Nå sen skulle jag ut till Optands fallskärmsklubb,

inte för att hoppa,

men hade gärna önskat att det var för den orsaken jag for dit :P

Men inte fy skam mitt ärende heller,

vår trivselgrupp på jobbet hade anordnat en afton med mat o trevligt.

Så jag for dit tidigt o passade på att ta en prommis med vovvarna.

Tyvärr har värmen övergett oss igen,

o blåser nordan :S

Men i skogen var det skönt,

blev t.o.m svettig medan jag promenixade där.

Sen var det då dags,

wok i kylan/blåsten/haglet o snö..

Jag det kom både snöflingor o hagel i flera omgångar :S

Men trevligt hade vi o det var det som var meningen.

En trubadur hade de ordnat osckså som hade lite småtävlingar,

sjöng blandat :)

Första gången jag hörde "den blomstertid nu kommer" på jamtska.

Hoppas det blir fler ggr :)

Av fritiden - 28 maj 2012 17:30

Har idag inhandlat ett sbk-skynke o ett nytt snyggt halse,

vår hemläxa var att ha figgar på båda sidor så han får in att han ska söka åt både håll,

även om det kommer vind bara från ett håll o figgen där.

Andra läxan var att införskaffa skynke eller annat som kan få honom att veta vad jag vill vid dessa specifika tillfällen:)

Tredje var fortsätta med markering.

Så idag efter jobbet hade jag tid att kika,

skulle även söka ett kampskinn som jag kan använda,

som han helt enkelt inte kan svälja ;)

Hittade på Granngården,

fast ett brunt.

Får se vad de säger om denna ;)

Gote i sin nya mundering,

förhoppningsvis passar de även Ina.

Fanns så snygg rosafaärg, men bara halset,

sen fanns det tyvärr bara oranga skynen.

Så för att jag skulle få till det  o inte vänta o vänta,

o så blir det inte av så fick det bli enhetligt orange :)

Av fritiden - 27 maj 2012 23:15

Denna dag gick ut på vindmarkering,

vi for upp till skogs o gick en ruta,

sedan skulle vi gå längs stigen o lära o se när hunden fick vind.

Släppa hunden o låta den löpa ut till figge.

Gick fint, 

men jag blir som osäker på om jag gör rätt.

O därför blir jag lite sen,

inväntar ledarens ord.

Fast jag känner att jo,

där makerar han :)

 Sen hade vi även en figge på andra sidan,

i medvind blev det då.

Så när jag skickade honom dit så ville han vända o gå mot den andra figgen,

vilket inte alls är konstigt.

Men jag måste få in att han även kan gå andra sidan,

fast vinden kommer o han känner figge på andra sidan.

Ett ljud var tvunget att användas för att han skulle söka ut dit.

Men i övrigt gick allt väl.

Han började få till skallmarkeringar ute i skogen :D

Känns så roligt.

Det var varmt,

+ 25 grader.

Sista söket jag skickade honom på var han trött,

var tvungen att ta tillbakahonom,

då han bara gick en meter o luktade istället,

skickade igen.

Han sprang 8-10 m stannade där,

jag stod som frusen själv,

sneglade lite på honom men höll blicken ut mot skogen.

Han stod stilla, kollade påmig,

kollade mot skgen.

Han gjorde så två ggr, sen satte han av o sprang ut mot figgen.

:D 

Avslutade där :)

Superroligt,

o gubben var med denna gång.

Genomgång efter vårt sök :)

Ser lite snar ut, men det är jag inte :P

Av fritiden - 27 maj 2012 12:00

Många vill avskaffa dessa dagar.

Sett/hört flera stycken i dag.

Ja, vi har alla våra åsikter o orsaker.

Min åsikt är att vi kan inte avskaffa allt,

för att inte alla har någon/ra.

Men det är min.

För ska vi avskaffa en måste vi fortsätta med annat,

det tycker i såfall jag :P

jag förstr de som inte har någon/ra,

men det är som med allt.

Man måste jobba med det,

med sig själv o andra.


Nå jag fick mig äran att köpa en blomma jag ville ha ;P

Så då fick det bli på deta vis :P

Detta kallar jag morsdagsblomma :D

Av fritiden - 27 maj 2012 09:52

Denna vecka hhar vi fortsatt att jobba på markeringsövande,

det var inte bara att lyfta ut det i skog/sök,

visst han skäller,

men hittar efter ett litet tag ifatt kvistar att bara mala i sig.

Så jag ska prata med ledaren idag,

eller ikväll.

Det är ju dags igen för nästa kusttillfälle.

Ina jobbar vi på att få igång skallmarkering o,

o jag tycker att det funkar,

så det är bara fortsätta :)

Av fritiden - 26 maj 2012 22:00

Passade på att ta en cykeltur med båda hundarna under eurovisionsschlagerns början.

Hundar o jag var lite rastlösa.

6 km på grusväg fick det bli,

i sådan hastighet som faktiskt jag kan jogga i.

Så det går inte undan,

MEN det var ju inte jag som skulle träna heller ;)

Skönt väder,

o det gick superbra fast jag hade båda med.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards