Annerotts Kornelia

Alla inlägg under oktober 2014

Av fritiden - 14 oktober 2014 20:33

ja jösses nu har nästa veckas schema kommit.

Det är bara en veckas internat kvar,

sen är det hemmaträning o så dags för certifieringen :O

På söndag är det dags för nästa veckas kurs,

hur ska man lyckas hinna :S

Ska bli skoj att träffa kurskamrater igen o kommer att bli trist när vi är klara med kursen :S

Då man bor med varandra dygnet runt o tränar o samarbetar de vakna timmarna på dygnet så känns det som om vi känt varandra så mycket längre än dessa två veckor som det är i själva verket.

Hoppas att vi lyckas få till en del träffar med träningar tillsammans i framtiden,

så som vi lyckades i helgen.

Så får vi se om vi får tävla i KM i lydnad på söndag,

Kornelia verkar vara i slutskedet på höglöpet om man ska tro Gote.

Så hoppet finns, men sen ska vi vara uppe i Gistgårdsön kl.17 för middag o sedan teoripass som start på utbildningsveckan...


Hinner inte jobba så mycket med Kornelias träning denna vecka,

då jag jobbar som jag gör denna vecka..


Men hon kan behöva få lite tid att smälta in o så kör vi intensivt på kursen.

Det jobbiga är att jag inte har några vidare bra arbetsveckor mellan kursslut o certifiering,

men jag måste ju ändå prova få till ett par bra pass o verkligen jobba på det som behövs då.


Av fritiden - 12 oktober 2014 21:45

På plats tidigt på Nordichallen :D

Eller tidigt o tidigt, men halv åtta var jag på plats.

Hittade en sån snygg nummerlappshållare,

lite väl långhårig kanske för att riktigt se att det är en rottis,

men det är en rottis :P


Rätt tomt i hallen fortfarande ;)

Som ni kan se ;)

Kornelia fick en supersnygg present av kennelfamiljen som kom o höll oss sällskap på utställningen <3

Kornelia skötte sig fint i ringen trots höglöp.

Fick ett VG med väldigt fin kritik.

Efter att vi var färdiga i hallen så skyndade vi vidare till Alnön jag o Kornelia.

Vi skulle idag träna spårupptag, vinklar, bas o patrullstig med ljud :D

I dag kom en fjärde kurskamrat ner o deltog.

Det var ännu en trevlig rolig o nyttig dag.

En väldigt trött Kornelia när vi landat hemma i Jämtland igen efter två intensiva dagar.

Av fritiden - 11 oktober 2014 20:30

Min underbara snälla kurskamrat hade lyckats få tag på tre spengummin till mig o Kornelia.

O tro det eller ej men hon älskade att kampa med dom....

Så nu har vi några bra leksaker som hon gillar o vill jobba för...

Av fritiden - 11 oktober 2014 20:15

Idag for jag ner till Sundsvall, hade kommit överens med två av mina nyfunna vänner om att träna.

Så vi hade sittande bevakning först sedan lydnadsträning.

Träning med två av mina kurskompisar i Sundsvall.

Sedan for jag mot Härnösand för att umgås med mina systrar o sova hos min mor.

Då det är dags för att ställa ut lilla Kornelia :D

Kanske inte det smartaste att anmäla till en internationell första officiella,

men nu är det gjort ;)

Fick äran att sova ner mitt lilla syskonbarn.

Umgicks med två av mina småsystrar,

har inte hänt tidigare.

Men det blir det igen,

vi hade grönsaks o chips med dip,

gjorde ansiktsmask o kikade på film o pratade skrot.

Härlig dag :D

Av fritiden - 9 oktober 2014 19:46

Hade tänkt köra ett spårupptag med Gote.

Så efter att jag gått ut Kornelias spår så gick jag ut ett åt Gote.

Det blev till slut ca 200 m med sex apporter.


Han tog spårupptaget väldigt fint, inget bakspår.

Sedan plockade han upp första apporten!! :D Jihooooo!!


Så roligt att han vill igen,

Sedan spårade han bra, missade första vinkeln o ringade, hittade tillbaka o gick vidare o bara markerade apport efter apport :D

En apport knäckte han på mitten när han tuggade efter att ha plockat upp den.

Gotes plockade apporter.

Missade den sista så vi gick tillbaka lite så han fick lyckas på sista.

Liggtid drygt 1.5 h.


Nässpray o håller tummar att det ska säppa i bihålorna nu,

behöver int röra huvudet mycket för att man ska tro att innehåller håller på att stånga sig ut :S


Men som de säger, det som inte dödar det härdar.

Av fritiden - 9 oktober 2014 19:31

Vaken med tuppen i morse,

skjutsade dotra till bussen 5.30

O då jag vaknade med samma erbarmerliga huvudvärk som jag somnade med så tog jag min migränmedicin o satte mig o väntade på att ljuset skulle komma :)


Så vid 7.45 så var det dags att gå ut spår till hundarna,

luft o röra på sig brukar kunna lätta på huvudvärken.


Kornelia fick ett spår på 1300 m, liggtid ca 1.5 h

hon ringade i 3 av vinklarna, 2 tog hon fint.

Tog alla apporter utom en plats o en tyg.


Hon var väldigt trött vid 8-900 m så ett tag var jag fundersam på att bryta vid nästkommande apport.

Men med köttbullsbitar o lite gos så ville hon fortsätta.

O hon spårade hela 1300 m :D

Spåret gick över flera olika underlag,

började på oslagen lägda, över en grusväg vidare på en slagen lägda sedan upp i skogen, över hälla o genom grot.


Kornelias apporter som hon plockade :D


Som slut hade jag lagt ut den nya ersättaren för flugsmällor...

Men trodde att hon skulle vara för trött för att bli glad över den,

var beredd att plocka fram köttbullar istället som belöning för att hon markerade den,

MEN det var ingen fara.

Hon är bara helt galen i den,

lika som flugsmällor :D


En bra grej jag tog med från min kurskamrat var att ha midjeväska.

Kunde stoppa i apporter, koppel o köttbullarna i den,

det blev som en liten procedur när jag fick apporten :D

Av fritiden - 8 oktober 2014 22:00

Skyndade hem från jobbet då jag o en vän skulle vara onsdagsansvariga på klubben,

lastade in Kornelia o styrde kosan mot klubben.


I kväll hade vi kommit överens om att vi skulle träningstävla,

med folk som stod runt, tävlingsledare o domare.

Trodde inte det skulle bli fler än jag o min vän då det regnade,

MEN det kom tre till :D


Väldigt bra grej,

den 29:e är vi onsdagsansvarig igen så då hoppas jag att det inte regnar i allafall ;)


Fikade o pratde lite om hur momenten ser ut,

avslutade med en platsliggning med skoot.


5 minuter o fyra skott bakom.

Det gick o jättefint :D


Trött o slut o huvudvärk eller om det är bihålorna det sitter i,

lång dag även denna,

men väl använd tid.

Av fritiden - 7 oktober 2014 22:30

Stannade i stan efter att jobbet slutat då vi hade bokat in hundträning :D

MEN givetvis tänkte jag aldrig på att ta med några regnkläder o stövlar.

Det har ju varit så underbart fin höst,

så vem tänkte på att det kunde regna :P

Inte jag då!


Så det blev en tur för att inhandla det, hittade nya flugsmällor till Kornelia :D

Sökte med ljus o lykta efter spengummi för att se om Kornelia gillar dom som belöning,

många hundar ska ju älska att kampa med dessa.

Men på Granngården såg personalen ut som fågelholkar,

när de kollade hemma så sa de till slut att de var slut för tillfället.

Frågade när de får in,

men de fanns inte ens i systemet :O

Hm....

På hemsidan har de, så då borde de finnas i deras system..


La ut frågan bland mina fb-vänner o fick napp på en..

Så den får jag till helgen,

hoppas spengummi kan ersätta denna flugsmälla,

för de ska vara 1000 ggr mer hållbar än flugsmällorna iallafall ;)


Var lite tidiga till mötesplatsen för vår träning så då passade vi på att köra lite lydnad medan vi väntade :D

Gick jättefint,

MEN hon taggar så på denna flugsmälla,

hoppas, hoppas att spengummit kan göra det o.

Får väl göra den superrolig :P


Sen började de trilla in,

vi blev 4 st.

Första patrullstigen så var det fortfarande ledljus ;)

Måste börja tro på min hund mer,

jag är rätt så orättvis mot henne :S

Nå ljudet tog hon o kampade väldigt intensivt med den figgen,

vinden snurrade så jag nästan blev vimmelkantig.

Så det blev i slutet av patrullstigen som hon vindade in,

när jag gjorde påsläppet så drog hon ner nosen o spårade i full fart ca 10 m, sedan gick hon upp i vind.

Kampade även fint med den figgen.


Så när det var dags för nästa stig då var det svart :D

Tog vind tidigt berömde o gick vidare ett par m,

när som sedan gick ut o verkligen markerade fick hon springa ut,

vilket hon gjorde i full fart, svårare att kampa denna gång.

När hon tog ljudet så stannade jag upp som jag brukar,

mina kamrater sa åt mig att följa med några steg o när jag så gjorde så drog hon ut mot ljudet :D

Sprang ut själv även här men kampade inte, ville bara gosa.

Nest troligt blev hon så här p.g.a mörkret,

inte så att hon var rädd att springa ut, det gjorde hon i full kareta.


Så min läxa blir att följa med ut o stödja,

så inte hon blir misstänksam o kollar o sen släpper o går vidae.


En superbra träning :D

Stärker en hel del att köra i mörkret :D


Ja nu ska vi prova hitta fler tillfällen att träna på tillsammans.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards