Annerotts Kornelia

Alla inlägg under november 2014

Av fritiden - 24 november 2014 17:56

Tanken var ju att jag skulle ut o jogga för första riktiga gången på över två månader.

Men det blev inte av :(

Min dotter var snäll o ställde upp på att göra ett jaktspår till Kornelia,

förutsättningarna var inte de bästa varken för hund eller oss tvåbeningar :S

1 plusgrad o snöblandat regn från ovan

Dotra gick iväg längs vägen ca en meter in från vägen,

sedan for jag o hämtade henne, spåret fick mörna.

Medan det spåret mörnade så gick jag ut ett 400 m långt spår för Gote.

Första gången han spårar i snö,

samt denna blööööta snö o mark, blåste rätt bra.


När jag kommit halvvägs ut i spåret så var jag tvungen att sätta mig ner o bara andas,

kändes som om hjärtat rusade eller skenade rakt av,

kändes som om jag inte fick i mig tillräckligt med syre,

som om jag skulle ha rusat det snabbaste jag kan o fortsätta när jag inte orkar mer för att till slut ge upp.

Spåret gick upp över bergsknaggen o jag var tvungen att återigen göra lika efter nästan 100 m.


Sen fick det spåret mörna,

jag skjutsade tillbaka dotra till där jag plockade upp henne o hon fortsatte att gå spåret.

Jag for hem o hämtade Kornelia.

Plogbilen kom när vi var på väg ner mot spårupptaget :S 

Självklart.

Men hon tog spåret fint, jobbade väldigt långt ut is spårkorridoren,

inte så hon flackade från kant till kant utan hon höll sig i högra kanten,

precis som om vittringen kanat ner mot diket.

Hon jobbade superfint blev lite över km,

innan vi kom ikapp dotra :D

O jag orkade verkligen inte hänga med henne utan fick släppa när jag visste att vi bara hade ca 100 m kvar 

o så fick jag flämta av mig.


Gote gjorde ett fint spår också, hade lite problem över lägdan men det blåste som sagt bra,

han gick verkligen mellan väggarna i doftkorridoren, hade stora problem i två av vinklarna,

medan han tog de andra vinklarna klockrent.

Plockade 4 av 6 apporter så det var superbra av honom.

Men jag trodde jag skulle dö där i spåret,

släppte även Gotes lina då jag bara var tvungen att sätta mig ner.

Men det funkar inte riktigt att göra så med honom som det går med Kornelia.

Han har börjat tokkuta i spåret då,

det går med racerfart o han hinner inte med då spåret viker av.

Nå till slut var vi hemma o jag insåg verkligen att jag inte kan ge mig ut med några springskor ännu :/


Sedan har vi passat på att träna framförgående på väg hem från jaktspåret,

Kornelia hade lite problem då hon kom ikapp o skulle gå förbi dotra,

men efter ett par ggr så gick det o.

Lite krypande har vi fortsatt med,

men sen får det vara bra för idag ;)


I morgon är en ny ledig dag o då ska vi träna lydnad.

Av fritiden - 23 november 2014 21:04

Har kollat igenom Brukshundsklubbarnas tävlingskalender inför 2015.

Skrivit in i almanackan datum för när det är tävlingar i lägre spår o patrull för Kornelia,

appellspår Gote.

Lydnadstävlingar för båda.

För att få en överblick om när de är i vårt område,

tänkte sträcka mig upp till Ö-vik-strömsund ner till Njurunda-Sundsvall.

:D Samma med utställningar då jag tänker ställa Kornelia i bruksklass, se om vi lyckas anlita nån frisör till Gote under året o ställa honom en gång som vuxen o :P

Tror första brukstävlingen är i maj så det finns tid o jag ser positivt på det,

inget som behöver stressas fram utan vi har gott om tid på oss att få till snygga moment ;)

Lydnad däremot är det faktiskt rätt många av,

så det ska vi också träna på.


Kommit dit hän att jag fört in i almanackan iallafall så jag inte missar något när vi lägger in de så kallade 

önskeschemana på jobbet.

Sedan är det dags att fundera över hur vi ska jobba i vinter med alla moment samt bruksdelarna,

Kornelia får ju budföring med skott som jag måste komma ihåg att få till,

får väl skaffa en ollonskottare eller kanske kan till o med få låna en sådan.


Det trista med att man bor som man bor är att det inte finns någon inom 3 mils radie som tränar hund,

eller som har ett mål med sin träning.

Jag är väldigt glad de tillfällen som jag får någon som vill träna för då får jag störning iallafall

o sällskap förstås ;)


Har gått ner till 80 % på jobbet sedan ett par veckor tillbaka,

begärde 20 veckor för att kunna utvärdera.

Känns bra slipper åka lika många mil i veckan o jag är ledig mer o kan gå tillbaka till mitt normala jag,

vad nu det är :P


Men det känns skönt, får mer tid till att träna mina hundar,

det försvinner ju ca 12 h i veckan i bilåkning,

det är mycket.


Vi har börjat jobba lite mer med kryp jag o hundarna,

skallgivning (svårt att sitta fot o skälla ;) ) Kornelia studsar med framänden,

vet inte riktigt hur hon använder sina skallmuskler :P

Jobbar vidare för att finslipa på momenten hon redan kan,

mer kontakt i fritt följ.


Måste jobba in i skallen vilka moment det är i lägre, appell o lydnadstvåan.

Får göra som när man var mindre o pluggade glosor :P


En liten mörkerspårbild sen i fredags ;)

Hon var lite het på gröten efter att nästan bara fått vila sedan certprovet :D

Men apporterna plockade hon <3


Nu är jag ledig i dagarna två efter att ha haft en intensiv arbetshelg,

Med fredagnatt, lördageftermiddag o söndagmorgon.

Kroppen blir alldeles skel efter så många timmar stillasittande på så kort tid.

Men får smörja lederna nu i två dagar då.


Tänkte prova mig en kort joggtur i morgon (varit skral i bihålor o hals sen v:38)

Lägga varsina spår till hundarna samt träna ett par lydnadsmoment var,

inte riktigt funderat ut vilka moment som vi ska köra ännu.

Av fritiden - 18 november 2014 22:13

Idag har vi bara tagit en riktig softisdag :)

Insåg hur skönt det är att lägga sig o läsa på bäddad säng :P

Tända ljus i sovrummet, bokläsning uppe på överkastet o två hundar som låg o mös bredvid...

En sån dag behövdes.


Känns fortfarande som om det inte är sant att vi är godkända,

det kommer väl inte att bli verkligt förrän jag har fått hem diplomet,

eller förrän det syns på hunddata hos SKK.


Idag kom jag på att nu får vi släppa träningstankarna på appellen

o istället fortsätta traggla på lägre.

I o med att Kornelia är tjänstehund så är det lägre som vi kommer att börja tävla i :P


Det mesta har hon, finjustering är något som alltid kan o behöver göras.

Kontinuitet.

Patrullhundens lydnad var en del lägremoment,

dock ingen apport eller kryp.

Men båda dessa har vi jobbat med nu ska vi bara fortsätta med det :)

Så kan vi starta i en lägre spår eller patrull i vår/försommar.


Känns riktigt roligt o utmanande.

Jag hade inte så stora mål med mitt o Kornelias tävlande.

LPI var det jag siktade på under vår tävlingskarriär o så hoppades jag att vi skulle kunna bli tjänstehund..


Idag är Kornelia 20 månader på dagen o hon har sin LPI o hon är Tjänstehund :D

Så då ska jag prova ställa om mina mål o sikta högre...


Vi passade på med en prommis medan vi väntade på att dotra skulle komma med bussen nere på byn,

o då blev det platsliggning för den ena medan jag tränade lite kryp, fritt följ, o så bytte jag hund.

De var väldigt övertaggade, så de blev lite si o så,

men det är så roligt att träna med dom då de är så uppåt o glada o bara vill, vill, vill.

Tränade även lite skall hemma,

de har lite problem med att sitta på rumpan när de ska ge skall ;)

Så vi jobbar på det nu.


Sitta på rumpan o skälla, inte lätta fram, sitta fint, stå, hoppa när det är skallgivning.


Ja, så var det :D

Av fritiden - 16 november 2014 22:15

Vi fick hämta våra hundar kl 8.00,

nervöst då jag inte visste hur Kornelia varit.

Men hon hade legat o sovit i sin bur,

bara öppnat ögonen o kikat när de kommit under natten för att kikat till dom <3

Samma med de andra hundarna,

såååå lugnt i basen.

Sedan var det då dags att åka iväg för spåret...

Patrullstigen jobbade hon bra efter, nästan lite för bra med att söka spår.

Sedan tog hon spår,

jag markerade men hann inte riktigt följa med henne ut då hon vände då det tog stopp i kopplet o vände ut på stigen igen :S

Tänkte då att det var nog tokigt, spåret gick kanske inte där :(

Men så sa domaren när vi nästan kommit till slutet av patrullstigen att jag kunde göra halt.

Vända hunden o vi skulle göra en återpatrull.....

-Men jag måste fråga säger han, varför stöttade du inte hunden?

- Du görde spårmarkering hunden hade spåret, du måste stötta din hund!

Så vi gjorde en patrull åter o jag tänkte 500 ggr minst under dessa två rundor att det var kört :'(

Men jag ville inte låta det påverka Kornelia så jag jobbade verkligen med att slå bort de tankarna.

Vi gick förbi där hon tagit spåret o jag kände hur modet skönt,

men bara en halv meter nedanför där hon tagit spåret tidigare, vek hon in o gick snett uppåt.

Denna gång var jag snabb att följa med o berömma.

-Bakspår ropade testledaren, så jag stannade o vi vände o jag bad henne spåra.

Hoppades att hon inte skulle bli störd av att vi skulle korsa stigen utan fortsätta jobba med spåret då hon tagit det.

Vilket hon gjorde, hon hade spåret gick rakt över stigen o fortsatte bort längs spåret :D

Efter vi kommit ca 50 m in så ropade de att jag skulle göra halt,

vi stannade Kornelia fick lägga sig ner o vi bara väntade.

jag småpratade med Kornelia o hon vindade lite.

Vi fick order om att sela på,

o sedan bar det iväg.

Kornelia fick jobba helt själv större delen av spåret,

vad jag menar med helt själv är att jag släppte linan o den fick löpa efter backen o jag följde bara med.

Hon fick tappt ett par ggr men hon jobbar så fint,

blir inte förvirrad eller stressad eller glömmer bort att hon spårade.

Hon bara letar o letar o sedan fortsätter så fint när hon hittar det igen.

Men började känna mig lite osäker då det aldrgi kom någon apport.

Nu har man 90 min. på sig så jag kände ingen stress,

all tid i världen att hitta tillbaka o börja om.

Sedan hittade hon första, det var en träapport.

Då steg modet många pinnar,

en apport + slut det är var som krävs...

Men sen tog hon metallapporten, så gjorde hon en avstickare o drack vatten så jag stod bara o vntade medan hon drack,

när hon druckit färdigt vek hon upp mot spåret igen o fortsatte.

Plastapporten tog hon o sen kom det underbara slutet!!!!!!!!!!!!!!!


På drygt 30 min. fixade vi spåret :D

Eller Kornelia fixade det ;)

Med alla apporter..


Men var grymt osäker på om vi var godkända eftersom det blev som det blev vid spårupptaget..

For upp till mötesplatsen o fick så åkte vi tillbaka till Skärsviken...

Där sammanställde domarna, de pratade med basvakterna om hur hundarna varit i bas,

godkände även där :D


Sedan kom domen.....


VI ALLA FEM VAR GODKÄNDA EKIPAGE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  

Helt underbart....

Vi fem har nu var sin tjänstehund...

Mina underbara kurskamrater som blev godkända med mig. Helt övertygad att de två som inte klarade sig denna gång kommer att träna med oss o jobba för att certa i vår..


  

Nu ska det bara få smälta in,

kanske kommer att förstå när diplomet kommer hem i lådan :D

Önskar verkligen ALLA mina kurskamrater lycka till, vi kommer att träna gemensamt o träffas lite av o till

Denna tjej o hennes polare utförde stordåd i mina ögon i helgen <3

Nu har vi kommit in påp vägen,

sen kommer resan att fortsätta.

Det är nu det börjar....

Av fritiden - 15 november 2014 21:15

Vi klev upp tidigt för att bygga i ordning basen.

Hade rätt tur med vädret 4 grader varmt o inget regn,

blåste gjorde det dock men det är väl inget konstigt när vi har havslinjen 300 m från stugan vi bor i.

Däremot var det lä där uppe där vi byggde bas.

Ca 200 m ovanför vårt boende.

När vi gjor det o domarna, basvakter o alla som skulle vara med kommit så var det dags för hantering.

En av basvakterna hade fått det uppdraget.

Det gick funt,

Kornelias svans åkte rakt ner till slut, 

innan hon var färdig.

Basvakten kom fram o hälsade tog med sig hunden gick iväg skulle se om det fanns något samarbete.

Kom åter o så klämde o kände på hunden,

lyfte alla fyra tassar, kollade noggrant i öron, ögon o öppnade gapet för att kika inne i munne o sen tänderna.

Sedan var det bara att packa in i bilarna o styra kosan mot Älandsbro där patrullstigen var förlagd.

O vi väntade o väntade,

jag startade som nr 2.

När det väl var dags så var jag så fokuserad på Kornelia så jag registrerade att domarna o testledarna gick bakom o pratade men jag hörde inte vad de sa :P

Tecken har vi fått lära oss lita dåligt av under kursen,

hur vi ska göra under provdagen.

Vind/ljud o spårmarkering ja det visste vi,

men vårat agerande i övrigt gällande tecken o ställning.

Trots mig markerade hon ljudet fint, jag hörde inget men hon visade tydligt att hon hörde.

Jag satte mig ner o berömde o hon jobbade för att ta sig ut till figgen, blev lite frustrerad då hon inte fick springa ut så hon backade o gick framåt igen.

När vi suttit ett bra tag så klev jag upp o bad henne gå vidare.

Sedan började hon vinda,

men bara så det fladdrade lite i nosspegeln, skulle precis sätta mig ner men då gick hon vidare,

så hjorde hon två ggr, för att sedan dra in vinden fint i nosen o sträva utåt.

Så då markerade jag vind, satte mig ner o berömde.

Sedan gick vi patrullsträckan ut.

Ingen aning om hon markerade rätt eller hur de tyckte om vår patrullering.....

Fick order att åka tillbaka till Skärsviken o sätta henne i bas.

Kändes lite tungt att lämna över henne till en okänd,

fick inte ens gå in i basområdet, utan fick ställa oss så vi inte såg hundarna o vänta på att basvakterna kom o hämtade hundarna.

Sedan var det en lååååång väntan innan alla var åter.


Sedan satt domarna o skrev o diskuterade,

för att till slut ge oss domarna :S

Två hundar med förare blev inte godkända på patrullen :(

Vi andra fem fick godkänt,

med en del råd o lite brister i vårt agerande som förare men som de kunde ha överseende med :)

 Tyvärr dunklades vår glädje en del då våra vänner inte gick vidare.

Vi har levt dygnet runt med varandra i lite mer är tre veckor,

aldrig varit någon irritation eller så.

Väldigt härliga människor o hundar.

De två som ej klarade patrullen de valde att åka hem innan mörkerbevakningen.

Så det var med blandade känslor vi andra hämtade våra hundar för att gå till mörkerbevakningsplatsen.

Det var riktigt mörkt, kunde skönja Kornelia.

Bevakingen var ca 3-400 m från havslinjen o havet var rätt oroligt så det enda jag hörde var vågornas då.

Domaren hade mörkerglasögon på sig så vi fick inte ha några lampor på.

Kornelia markerade flera ggr att hon hörde ljud,

jag markerade men var som osäker på om de såg :S

Så bröts bevakningen o vi återgick.

Vi klarade även denna del vi fem som var kvar :D

Vi lämnade upp våra hundar i bas,

hoppades verkligen att Kornelia inte skulle känna att hon måste axla rollen som gruppens larm.

Basen över natten var också en sak vi kunde bli underkända på...

Låååånga ansträngande dagar för huvudet :D


Av fritiden - 14 november 2014 20:45

Då de andra deltagarne blev lite sena så fick vi gå en patrullstig med ljud,

fast inte med våra egna hundar utan varandras :D

Det var intressant o skojigt.

En liten bas med Myy o Kornelia, Ozzy, Klinga o neska fanns också i basen.

Jag fick först gå med Myy o hennes ägare hade gömt sig o gjorde ljud.

Det var väldigt intressant att gå bakom o läsa någon annans hund.

Där nere kommer Myys ägare o Kornelia,

hann kika på ekipaget ca 30 m innan det var dags att göra ljud,

så då fick jag se hur min hund betedde sig.

Så fick jag äran att gå med Ozzy,

en gammal tjänstehund.

intressant som sagt :D

Sedan började våra andra kursdeltagare ramla in en efter en.

Vi for iväg för att snitsla ut patrullstigarna inför morgondagen.

Så snitslade vi ett par spår också då det var ovana spårläggare två av spårläggarna.

Jag o Ivans husse fick gå tillsammans då spåret skulle gå där mitt katastrofspår hade legat :S

Det som vi fick på genrepet.

Så jag skulle få se hur han hade gått :P

Kornelia o Ivan fick vara med, de funkade fint tillsammans.

Det är fina o justa hundar i vår grupp.

När vi kom åter hade alla utom två deltagare ramlat in.

Dags för middag, umgås o få lite peptalk.

Sedan var det "bara" att försöka sova...

Nervöst, ångestladdad men ändå lugn.

Jag hade fogat mig i  tanken på att jag o Kornelia inte kunde göra annat än vårt bästa

o faller vi någonstans,

ja då vet jag vad vi måste träna på o sen kommer vi igen i vår o gör omprov :D


Av fritiden - 13 november 2014 22:30

Jag har valt att åka ner redan idag till Härnösand.

I helgen är det dags för allvaret :S

Fast det bara är 14 nil ner så känns det skönt att komma ner på torsdagen,

vi drar igång lördag morgon.

Jag o en till kursdeltagare for ner idag,

så hade vi en av instruktörerna som var hos oss.

Så vi fick komma in i Skärsviken :D

Vi for o käkade inne i stan en av figgarna var med o käkade.

En trevlig tur,

sen satt vi mest o pratade om allt från prov, träning till väder :P

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards