Annerotts Kornelia

Alla inlägg under oktober 2011

Av fritiden - 31 oktober 2011 21:19

Eller då ljuger jag lite.

Men ingen spårträning eller bevakningsträning.

Jag vet att vi inte är med där längre,

men Ina bara älskar detta med patrullering o så.

Hoppas att vi kan få ihopsen sökgrupp eller liknande,

för båda hundar älskar det.

Men idag blev det en prommis på 4 km,

med lillasyster Stina o lillHåcke :)

   



     

Av fritiden - 28 oktober 2011 10:13

Fast vi fick två 0:or igår,

o allt annat hon inte riktigt var med på.

Så är jag ganska nöjd ändå,

första gången vi tävlar i mörker,

fast det fanns lampor förstås ;)

Men skuggor,

platsliggning med rumpan mot skogen osv.

O vi fick ett tredje pris faktiskt.

Tävlat tre ggr o alltid fått poäng så det räcker till pris iallafall.

Man vill inte backa,

men men vi fick pris.

Nu har vi två 2:A pris o ett 3:E pris.

Nu ska vi träna o träna för i feb, eller mars då blir det vrå första inomhustväling,

o jag har inte tänkt låta det innebära att det blir vår första tävling med inget pris.

Men eftersom det är en inomhus så blir det mycket mycket träning.

Hoppas att de på Åsmon ska ha någon kul inomhustränings pysslardag :)

Av fritiden - 28 oktober 2011 09:48

Det blev för övrigt den,

vad säger man...

Ja den sämst utförda..

Vi fick våra första 0:or.

Två stycken dessutom.

Men som sagt, det var vår tredje, o hon är så svårmotiverad.

Så jag ärligt tror att det blir rasbyte, den dagen det blir ny hund.

Älskar min Ina över allt annat, men denna rotta,

ja hon jobbar det gör hon, men har inget sget driv liksom,

utom om jag lagt spår då.

Där har hon äntligen blivit sig själv igen.

Men det räcker inte, ska jag tävla i sök,

så är det också en lydnadsdel.

Men nu är det ju inte bara i lydnadsdelen som hon är svårmotiverad.

Hon skulle kanske passa väldigt bra som en servicehund,

hon älskar att hjälpa till.

Från att hänga tvätt, till att hjälpa till med städa upp Gotestök ;)

till att bära o så.

Men vi kör på, kanske släpper det som med spåret.

Men det är så sällan det finns i hennes ögon,

tycker de är så trötta o tunga.

Nåja som sagt vi fortsätter o träna,

hoppas på att hita någon motiveringskurs,

eller en samspelskurs eller någon bara rolighetskurs som sträcker sig över minst en helg,

för jag blir inte hjälpt av en kurs som är en dag i vecken.

Utan det jag behöver hjälp med är att få till motivatorn, kanske hos oss båda just nu.


Platsliggande 10p

Tandvisning10p

Linförighet6,5p Släpper,sitter ej,pas,snett sättande DK

Läggande5p    Pas,transp DK,Mycket segt o långtläggandeDKsättande

Inkallande6p    Kommer ej på första DK,Ek? tempo

Ställande0p    Pas,transp,går fler steg o lägger sig

Apportering  9pEk

Hopp över hinder0pHoppar ej!

Helhetsintryck6pNågot segt för dagen


Japp, hon hoppade inte ens?? Har aldrig hänt.

Vi var ner  till andra planen innnan prisudelningen o hopppet gick så så väldans fint.

Så ja, varför, det vet bara hon ;)


Vi fick oss en ny,

eller fick o fick,

vi köpte oss en ny ytterdörr,

för att täppa till luften som springer mellan den gamla dörren o karmen.

Glesare dörr får man leta efter om man nu inte ska jämföra med boddörren :P

Men billigt är det inte :S 

Vi köpte den billigaste,

men den hade ett bra Uvärde (isoleringsvärde hos dörrar o fönster)

Bland de bättre u-värdena där så då ska den ju inte vara så tokig.

Men det blev närmare 5 000 ändå.

Så jag hoppas den gör skäl för pengarna.


Nå summa sumarum,

det är bara fortsätta att träna.

Vara mer konsekvent,

vänta ut.

Av fritiden - 27 oktober 2011 08:37

Idag ställde vi ner ytterliggare en grad på termostaten på luftvärmepumpen,

satt ner o svettades på morgonen.

Jah man vänjer väl sig :)

Jag o Livsan tog en prommis med hundarna,

vill se denna herre jag i sommar när dessa invånare vaknat till liv :D

Han är för härlig denna vovve ;)


Hittade en jääättesor också.


Sen gick jag upp i ett älgtorn,

inga problem han skulle klättra upp på den stegen o, rakt upp gick stegen.

Livsan fick precis fatt i honom innnan han höll på ramla.

Men han var fyra pinnar upp med sina bakben.

Livsan fick kommendera mig o Ina,

det gick faktiskt bra.



Av fritiden - 27 oktober 2011 08:13

Idag kom installatören hit.

Det blev en Mitsubishi QHeat 660, av alla miljarder bra :P

Ina o Gote var värre än när man hade barnen små,

allt skulle undersökas, alla saker som bars in i huset,

allt han plockade fram ur sina väskor o så.

Så nu så ska vi "bara" köpa lite ved också.

Det är klart att detta med luftvärmepump inte blir någon besparing för oss,

utan det blir ju en dyrare uppvärmingskostnad för oss.

Då vi bara haft ved förut o elpatron på när vi åkt bort.

Men denna ska dra mellan 5-6000 kw /år.

Det är "bara" att lägga undan varje månad så att det inte blir väldigt dyrt varje gång elräkningen kommer.

Men detta kändes som ett bra alternativ/investering då Niklas problem med ryggen inte blir bättre,

inköp av ved är inte heller gratis, hyra av processor (om det finns någon att få tag på) o sedan all tid. 

Nu blir allt det halverat o dra bort det från elförbrukningen som kommer på luftvärmepumpen så ser jag som att det verkligen är värt det.

Hoppas bara att jag har rätt ;)

Annrs får man väl sälja den då.

Nu ska man bara vänja sig vid värmen,

installatören ställde den på 2 grader, har redan nu ikväll vridit ner till 20 grader.


Så har jag småtränat Ina inför torsdagens lydnadstävling.

Bara små peppträningar.

Vi får se hur det håller denna gång.

Ska åka ett par timmar tidigare ner till Sundsvall,

då vi ska inhandla en ytterdörr (den som vi har är sååå gles),

men jösses vad dyrt det är med dessa ytterdörrar :S

Hittade någon på Bauhause med bra värde, finns även likande på byggmax,

YD YSTAD M9X21 - VÄNSTER

o så har de bra pris på glasdörrar till dusch på jula så det ska vi inhandla också :)

denna 

Duschhörna av glas med runt hörn

eller denna


Rund duschhörna av glas

Det sklijer en 500-ing så vi får väl se vilken det blir, hoppas att båda är uppmonterade så man får se dom.

Av fritiden - 25 oktober 2011 23:38

Här är en av orsakerna till att Gote fick falla under saxen :P

 

Nu slipper han ha halva skogen med sig hem :P

Av fritiden - 25 oktober 2011 22:48

Idag så fick Niklas nog,

Gotes fina bäbispäls är ett minna blott.

Varsin sax o vi klippte Gote.

Det var inte direkt planerat,

men det är sällan något av det som vi företar oss ;)

Däremot var det inplanerat att installatören av luftvärmepumpen skulle komma idag.
Vi hann precis klippa Gote färdigt när installatören dök upp.

Ett före kort av älskade Gote:

 

<3

Så här ser han då ut nu,

en helt annan hund.

 

<3

 

Lilla Gote är ju klosstränad,

o vi har tränat honom att stå på mindre saker med alla sina fyra ben.

Kroppskontroll kallas det.

O nu kan vi inte ha vågen nere på golvet för då kan han ställa sig där, o han väntar o han väntar. Fulingen där...Inte är det från mig han fått sin viktmani i allafall... :D

 

Jakob skulle väga sig, ställde ner vågen men hann aldrig kliva upp på den. Hörde dom diskutera där inna så jag var tvungen att gå dit för att ta ett kort på busen ;)


Så idag/kväll kom pm:et angående torsdagens kvällstävling i lydnad. Vi är åtta stycken tävlande i min klass. Väldigt unga tycker jag, en 4-årig welsh springer spaniel, sedan fyra stycken 2-åringar, varav en dobberman, en korthårig collie, Ina och en Golden retriver, sedan är det tre stycken födda ifjol, en flat coated retriver o två australienska kelpies. Ska bli spännande o skoj. Får se om jag lyckas hålla Inas uppmärksamhet bättre denna gång. Hon har funkat fint när vi tränat sedan senaste tävlingen.

Idag var jag o dotra ute o promenixade med dom, så fick hon springa till skogs o sen sprang Gote ut o sökte, det är något han verkligen älskar att få göra. Så roligt att se honom. Han fick göra det två ggr, Livsan sprang längre bort andra gången. Sedan fick Ina göra ett sådant sök också.. Det är så roligt att se dom så taggade :)

Av fritiden - 23 oktober 2011 23:30

En av mina älskade systrar o mitt syskonbarn var här o hälsade på idag :)

Härligt, en prommis o bara trevligt sällskap blev det

 

<3 <3

   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards