Annerotts Kornelia

Alla inlägg under oktober 2013

Av fritiden - 28 oktober 2013 16:33

Har idag gjort en form av träningsbok.

Samt läxan inför kommande kurstillfälle.

Kändes bra att skriva ner o fundera över de olika momenten,

problem o hur jag funderar för att komma förbi de problemen.


Så gjorde jag även en träningsdagbok över vad vi tränat idag,

hur det gick o ev, varför det gick som det gick.


Nästa steg blir att göra en planering då.



Av fritiden - 28 oktober 2013 12:30

Mmmm, den är lika med noll.

Dags att ta igen det också,

men just nu känns allt bara stressande.

Tyvärr har jag backat flera flera steg på min stege.

Är stressad över mina dagar som jag vet att jag är ledig,

kommer inte ner i varv o kan slappna av o njuta av att äntligen vara ledig,

utan springer iväg i huvudet o är redan på min nästa arbetsdag.

Måste hitta känslan o ron av att - vad skönt att avara ledig..

Inte- bara en dag ledigt sedan jobb i fyra igen...

Hur jag nu ska hitta dit igen...

Men detta funkar verkligen inte :S


Av fritiden - 27 oktober 2013 19:08

Så idag var det dags för utställning uppe i Dannero.

I god tid var vi inte ute, men vi hann fram i allafall ;)

Bra kritik fick både Kornelia o brorsan Kazper,

Kornelia kom trea i valpklass 6-9 mån.

Ett par bilder

Lite hemsk var tanten ;)

Men tänderna stod hon så stilla o lät henne kolla.

<3

uppställd eller typ i allafall

Kritiken löd:

Femenint huvud, bra skallparti, Nosparti kunde vara lite kraftfullare, bra ögon, välburna öron, Utmärkt hals, bra överlinjer, svans ok, bra kropp för åldern, lovande fr bruks, passande benstomme, lite utåtvridna framfötter, harmoniska vinklar, bra steg från sidan, bra pälskvalitet kunde vara lite längre, vältecknad, lite ljus tan-färg, bra svärta...

Min snygga donna <3


Av fritiden - 23 oktober 2013 12:00

Så känner jag mig, får ingen struktur på mig själv.

O i o med det inget annat :S


Nu är det inte så farligt som det låter <3

Men jag skulle vilja så mycket mer.


Idag har jag hunnit jobba lite med ingångar utan kloss/skål.


Då jag upptäckte igår att hon fixar det galant.

Så kloss/skål kommer jag bara hädanefter (ett tag i allafall) använda för att flytta undan baken.

Få bättre kontroll över vart hon har sina tassar.

Jobbat lite kort med skall.


Gote fick jobba lite fotgående position,

i köket, korta snabba rikningsförändringar.


I morgon efter jobbet är det dags för kurs igen.

Denna gång kan inte maken vara med så jag får köra med båda hundarna.

Men det är inga problem ;)


Söndag är det dags för utställningen..


Vi kan inte göra mer än att göra det domaren ber om,

se söta o gulliga ut ;)

Funderar bara över vilket halse jag ska ha på henne :S

Har inget, kanske ska sno till ett snabbt av paracord,

frågan är om det är bra att det är helsvart eller om jag ska göra ett svartrosa.


Är ju som dåligt bevandrad i denna utställningsdjungel :)

Av fritiden - 22 oktober 2013 19:44

Fem tappra själar var vi på ringträningen idag.

Två engelska springers som också ska ställa på söndag.

Så min lilla Kornelia,

en ridgeback, en jämthund samt en finsk vallhund (tror jag, det är inte lapsk i allafall).

Det regnade o var 2 +,

ömmar fortfarande på mina fingertoppar.

Men vi tränade att springa i ring tillsammans,

o ställa där emellan.

Jag tog på mig att kolla tänder o känna igenom de andras hundar,

passade då samtidigt på att binda fast Kornelia en bit ifrån.

Ca 15 m bort.

Hon är väldigt duktig på att bli lämnad så

säger inget utan sitter/står bara o väntar på att jag ska komma åter <3

Sedan kände en deltagare igenom Kornelia o tittade tänder.

Passade på att göra et par inkallningar, när jag hade dessa strörningar.

Inga problem hon kommer som ett skott fast de andra hundarna livade omkring.

Idag har vi dessutom tränar på ingångar med hjälp av kloss.

Vilket funkar rätt bra.

Plattskalleträning har vi kört också,

med en karra på vardera tass, samt en på nosen.

Hon är dukti tjejen,

sedan ett par plattskalleträningar med flera karra på snoken/huvudet.


Hon är alldeles för duktig,

jag undrar hur denna tös kommer att bete sig när hon kommer in i trotsåldern :O

Då hon är så duktig antar jag att det kommer att slå till med buller o bång o jag blir gråhårig :P

Men tur det finns hårfärg ;)

O tur att trotsen alltid går över...


Av fritiden - 22 oktober 2013 09:55

Fick frågan sist  på kursträffen som vi skulle grunna på.

Mål med träningen, o målet vi siktar på.

Är det elit, eller högre eller för den delen lägre är det lika bra att börja jobba på de momenten.

Så, frågan är vad har jag för mål,

målet med denna kurs o träning är förstås att starta appellen,

men vill jag jobba för att prova nå ända upp till elit?

Nä, känns inte riktigt så.

Men det är nog till stor del för att vi bor som vi bor,

svårt att få träningskompisar utan att behöva åka minst 5 mil enkel (o jag åker ju bara 20 mil/dag då jag jobbar), o i o med det svårt att få tillräckligt md störning.

Men vem vet, om vi flyttar närmare nån stad nån gång, ja då ändras ju förutsättningar o då kanske målen kan skrivas högre :D

Men visst, högre skulle jag nog vilja nå...

Av fritiden - 22 oktober 2013 09:48

Ska upp till Dannero o ställa ut Kornelia på söndag.

Förutsatt att inte feber o skrot fortsätter utvecklas o är nån form av flunsa :S

Men nu tänker vi positivt,

utställning blir det.

Fick pm:et igår, lite sent, men de lever väl kanske efter -bättre sent än aldrig ;)

Det är 29 rottisar som ska ställas, många tycker jag.

Varav det är 15 valpar,

så Kornelas ska då konkurrera med 14 andra valpisar...

jisses, inga större förhoppningar,

inte för att Kornelia är ful.

Min sötproppa

Men för att matte inte riktigt vet hur man ska handla.

Men, men vi gör så gott vi kan,

jag åker dit o hem med samma snygga tjej oavsett vad domaren säger ;)

<3

Försöka få till liter mer träning, tandvisningsmomentet är väl det som är sämst,

på så vis att hon blir alldeles till sig när det kommer någon,

blir som en överkokt spagetti i kroppen ;)

Men, men det är valpklass o hon är ju bara en glad valp

Av fritiden - 20 oktober 2013 22:30

Ikväll var det dags för kurs igen.

Tror det var fjärde träffen detta.

Hade blivit en krock, valpkursen var samtidigt.

Men vi var på nedre plan o de var på övre.

VÄLDIGT mycket o bra störning blev det, när de gick/sprang där upp med sina pidjur o pipiga röster ;)

Vi började med platsliggning 3 minuter,

valpkursen var bara en 40 m ovanför oss, så det var jättebra störning.

Fick backa Kornelia en gång under dessa tre minuter då hon kröp ett halvt steg fram, 

men hon var super duktig, bara 7 månader gammal <3

Så var det nästa jobbiga störning,

o den var lite mer jobbig än valparna o valpägarna ovanför oss,

det var att husse var med o Gote hade sin latexgris som belöning.

O den "grymtar" o det var väldigt jobbigt för Kornelia.

Men vi jobbade på, fick jobba hårt för att vara roligare o intressantare än Gote som for omkring med grisen.

Körde lite linförighet, sedan framförgående, inkallning o läggande.

Inkallningen o framförgåendet gick jättefint, 

linförigheten o läggande gick inte superfint, MEN

det gick bra.

Man får som inte glömma att hon bara är 7 månader,

o att Gote sprang omkring som en tok med den där grisen som belöning efter sina moment.

Avslutade med en platsliggning igen fast i annan ordning på hundarna är första gången.

Valparna var fortfarande kvar ovanför oss,

fick en gång plocka tillbaka henne ett halvt krypsteg.

Både Gote o Kornelia var superduktiga, eller alla hundar var det.

Det blev lite över en timmas effektiv träning med hundarna

o ändå höll alla hundar ihop o de hade fortfarande positiv attityd o ville fortsätta när vi avslutade.

Jätteskoj att de orkade jobba så,

o att de fortfarande var positiva alerta hundar som vi gick till bilarna med.

MEN kallt o jag som haft ont i leder ett par dar,

blir väl så att bara för att operationssåret i axeln läkt snart,

så får jag väl flunsan o inte kan springa för det :S

Kan jag inte springa snart kommer jag väl aldrig att ta mig igång igen :S

Latmasken får fort fäste o är stark.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards