Annerotts Kornelia

Alla inlägg under maj 2016

Av fritiden - 29 maj 2016 17:00

Jag o Kornelia startade vår andra lägre klass-tävling.

Jag är lika grön som Kornelia då det gäller träning o tävling,

då Kornelia är min första tävlingshund.

Ina var förstås tänkt till det också, men med allt det hon hade i bagaget när hon flyttade in hos oss,

så var det mycket jobb att ens få henne att godta andra människor.

Hon blev väldigt mattebunden o var inte alls intresserad av lek/leksaker/godis, hon ville bara mysa.

Svår att motivera, sedan vet ingen hurlänge sjukdomen fanns i hennes kropp innan vi o veterinär upptäckte den o hur den påverkade henne. Älskade Ina, vi startade lydnadsettan tre ggr, fick två andrapris o ett tredjepris. 

Katarina Abrahamssons foto.

En liten bild till underbara Inas minne, nu kom jag av mig riktigt.

Underbara Ina var drabbad av en autonom sjukdom, immunmedierad polyartrit som ej gick att bota,

mitt svåraste beslut så länge jag levat att ta beslutet o låta henne somna in.

Min första rottweiler <3 Vila i frid.


Tillbaka till ämnet,

dagens tävling var vår andra tävling i lägre klass, ifjol tävlade vi i lägre klass spår o fick uppflytt :D Yeay!!

Nu ljög jag, detta är vår tredje lägre klass tävling, vi tävlade lägre klass patrull i fjol i maj, o fick då resultatet, godkänd. Men till dagen, igen. :D

 

Dagens tävling, började med spåret.

Patrulleringen på spårupptaget, tvekade hon vid utpatrulleringen, jag såg att hon fick något men hon var så snabb att släppa så jag trodde det var nåt djurs spår. På återpatrulleringen plockade hon dock upp det igen (samma ställe) för att sedan börja spåra, gjorde halt på domarens order o väntade tills vi fick sela på o ge oss av.

Alla föremål inplockade en bra bit inom tidsramen.


Sedan var det dags för väntan o lite fika.

Sedan var det patrullsträckan.

Kornelia gick fint, jag blev skrämd av skottet (hade glömt bort att det sköts en bit in på patrulleringen ;)),

Kornelia markerade vind, men missade ljud (förarfel)*

Förarfelet ska jag berätta om,

TL påtalade "300 m 10 minuter"

Jag in min patrulleringshjärna trodde då att vi gått 300 m på 10 min,

gjorde ett snabbt överslag o insåg att vi måste skynda på lite.

Så jag lät Kornelia öka takten o jag hakade på.

Kan ha varit det som gjorde att hon inte hörde ljudfiggen, eller så skulle hon inte ha fångat upp den ändå.

Det går det bara att spekulera i.

MEN vi kom "i mål" på vår patrullsträcka kraftigt innan för att få bra poäng"

det kan med säkerhet sägas iallafall.


Lydnadsdelen skötte hon bra Kornelia.


Så vi fick uppflytt till högre :D






Av fritiden - 22 maj 2016 12:30

Då har vi haft en fyradagarsövning, med bevakning, patrullering o spår.

En perfekt helg, kallt o blött o lite jobbigt förstås,

men det var en väldigt bra övning.

   

Av fritiden - 8 maj 2016 16:00

Jag hade då anmält till Lydnadsklass II på vår hemmaklubbs lydnadstävling.

Vi har ett förstapris, o ett andrapris i vår ryggsäck.

Skulle vara skoj att utöka LPI till även ett LPII, så då måste vi köra på :)

 

Vi knep vårt andra förstapris i tvåans klass :D

Jag trodde inte riktigt att vi skull nå upp i poäng, då det blev högsommarvärme i en smäll,

så jag trodde att lilla Kornelia skulle vara för påverkad av den stekande solen som låg på planen utan skugga.


Men hon o jag fixade det.


Ett förstapris kvar :)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards