Annerotts Kornelia

Alla inlägg under oktober 2017

Av fritiden - 31 oktober 2017 15:15

Man hinner inte så mycket med små illbattingar som ska ha mat o det ska städas undan, överflödet som kommer ut, det som inte kroppen tar upp ;)

Så fick vi främmande av mina "gamla" kollegor som var i krokarna och ville träffa de små.

Sen går ju solen ner o mörkret sänker sig så tidigt.


En sväng hann de ut o härja lite, det var väldigt roligt att springa runt i den lilla snö som landat vit. Så dessa kalkoner som flyger ut och kommer ner för att kika/umgås och se vad vi har för oss. De är rätt intressanta att kolla lite närmnre på för de små valparna :)


Garm, ledig hane

 

Tivar, ledig hane

 

Grim, hane

 

Allvis, tik

 

Eir, ledig hane

 

Idun

Loke, hane

   

Mist(y), tik

 

Inte så lätt att få kort där de är stilla :P

O med snön från himlen var det svårt att få kort  som hade bra fokus då kameran tyckte det var lite skumt ute.


Extra positivt idag är att jag fått svar på mitt prov på Sällskapsdjur 1 och jag fick betyg B, saknades 0.5 poäng för att få ett A. Missade totalt 4 poäng på hela provet. Men jag är väldigt glad över att jag inte cyklade åt fel håll utan jag är med väldigt bra på banan trots att jag haft/r fyra veckor att jobba in av skolgången då jag började fyra veckor efter att den startat.


Så jag klappar mig själv på axeln över detta och jobbar vidare med en del avklarad med väl godkänt.


Av fritiden - 30 oktober 2017 23:45

Det låter som om det är värsta huligarnerna våra små valpar.

Det är de förstås inte (jämt ;) ), det är bara åtta väldigt energiska och påhittiga valpar som behöver få tillfredsställelse av sin nyupptäckta nyfikenhet och energi. 

Jag tror att det kommer att bli åtta underbar brukshundar att jobba med :D

Bilder på tikarna, från igår.

Det står att det ska börja snöa i natt, det skulle vara skoj att få visa dem snön i morgonbitti. hoppas att de har rätt så det slipper kommer ner till oss i form av regn :S


Lilla Idun som kommer att stanna kvar hemma hos oss.

           

     

Så har vi lilla Allvis som är tingad till Värmdö

         

O lilla Mist(y) som också är tingad till Värmdö

          



Av fritiden - 30 oktober 2017 23:21

Dessa små underbara busvalpar. Ibland känns det som att de grå håren på mitt huvud är allt som finns kvar :P

De är så underbart goa o myssjuka när de är i det modet och stjärten av hin håle när de är på det modet.

 Idag var de ute en och en precis som igår.

Underbart solsken, nollgradigt och frosten låg kvar på backen.

Kornelia ville busa med de små, hon trodde hon var i en storlek av åtta kg där hon studsade runt och ville att de små skulle jaga henne, när inte hon förföljde dem.

Tyvärr blev det något väldigt konstigt med mitt minneskort, så ledsamt då det blev underbara bilder.

Men det stod bara att filerna inte innehöll något minnesfragment när jag skulle lägga över dem på datorn.

Så vi får hålla till godo med några av gåragens kort.

Först på de tre hanarna som är otingade. Så de två hanarna som är tingade.

Garm, Tivar och Eir, små charmtroll och busar i samma paket :D <3

         


                 

Så har vi Grim som är tingade upp till Skellefteå.

 

Loke som flyttar till Ö-vik

         

Av fritiden - 23 oktober 2017 12:50






 

Tiden går både för snabbt o lite långsamt.

Det är svårt att fånga dom på bild ;)

Önskar jag kunde få en bild av dem var där de sitter stilla så passa att kameran hinner reagera efter att jag 

tryckt på avtryckaren innan de rör sig.

De är riktigt vidlyftiga ute, funkar inte att bara vara två passare längre ;)

Mycket att upptäcka o de smyger iväg eller rusar iväg för att checka upp.

Inne som ute är det full fart, ända tills de dubbar av en efter en, finns alltid en som inte riktigt gjort av ed all sin energi efter mat, lite i otakt blir det. Olika vilken valp det är varje gång, den härjar runt men till slut så somnar den av också o är då lite småpjutt när de andra kommer igång eftersom den inte hunnit sova lika länge ;)

   

Det är en massa fart i dessa små valpar, så motivation att göra det som vi som förare på våra valpar kommer inte vara något problem att hitta motivator till.

Det är väldigt stor kamplust hos dem, jagar på en gång det man erbjuder dem att leka med och tar därefter upp kampen om leksaken. Vissa (om man nu kan se det redan) lite tendenser att äga, springer iväg med leksaken för att ha den själv, medan andra vill gärna ha dragkamp med någon.

  

Jag tror o hoppas att detta kommer att bli väldigt trevliga o roliga arbets/tränings/tävlingskompisar.

Sen är det förstås upp till nya ägaren att förvalta o slipa det råmaterial som ändå valpen är.


Hoppas på trevliga o bra köpare o med det nya kontakter o utbyta tankar o träningsmetoder.

Jag vill att man ska ha kontakt med sin uppfödare efter att man köpt valp, det ska vara en kommunikation åt båda håll. Att man faktiskt gör röntgen o MH som man lovat inför köp, inte att det ska vara ett tomt löfte.

Gärna Exteriörbeskriver och gör MT. 

Det är inte bara viktigt för mig som uppfödare, det är viktigt för ägare att se vad man har för någonting, så man vet hur man kan bygga eller hur man kan gå vidare i sin träning.

Sen är det otroligt roligt att gå med sin hund o göra MH, MT o i utställningsringen är det inte heller så tokigt att vistas ibland.


Planen är att jag ska dra ihop ett uppfödar-MH, och uppfödare-MT, jag får se när valpisarna flyttat hemifrån, vart det kan tänkas att bli lämpligt att det utförs någonstans.

Flyttar de över större delen av landet kanske jag får prova sätta de i "mitten" av landet.


Men det återstår att se.

Så småningom tänkte jag prova ha något litet kennelläger o då se om man kan ha det på min hemmaklubb. Vi har fina marker, spår/sök o fina instruktörer i klubben som jag tänkte se om de var villiga att nyttjas.

Det skulle vara superkul.


Av fritiden - 22 oktober 2017 16:17




 Gul hane, otingad

    Lilla Mist flyttar till stora Stockholm

  Grön hane, otingad

 Svart hane, flyttar upp till Ö-vik

   Lila tik, ännu inte klart vart hon ska flytta.

    Blå hane, otingad

  Orange hane, otingad.

  Lilla Idun som stannar kvar i hemmet.


Det är valpar med en hel del kamp, vilja o humör i.

De är alla jämna o fina o väldigt lika i detta.

Vilket gör det extra viktigt att det verkligen blir valpköpare som förstår vad det innebär att ha en arbetsvillig brukshund.

Det är inte så lätt med att avgöra det som säljare jämt.

O jag vill ju verkligen för allas parter att var hund kommer till rätt/a person/er.

Det skulle vara så ledsamt att efter ett tag få höra (kanske på omvägar) att det inte gått bra p.g.a de som verkade så bra egentligen inte förstod vad som krävdes av dem som ägare.



Av fritiden - 21 oktober 2017 21:30

Idag har vi haft valpköpare som varit hos oss.

Långväga från nästa huvudstaden vår.

Det blir lilla (turkos) Mist som kommer att flytta söderut hem till dom.

Det ska bli väldigt roligt, hon kommer att få det väldigt bra.

Eventuellt kommer de att börja träna för grenen rapport,

vilket jag tycker är superskoj,

då det var det som jag började med att träna Kornelia för.

Vi bytte till spår och patrull eftersom det var svårt att få en mottagare som ville träna när vi ville

o rapport kan man ju inte träna utan en som är mottagare.

De är både intresserade och tränar sin nuvarnade i rapport så det blir superbra, då är de mottagare å varandra.


Valpisarna fick en påse med roliga leksaker i present :D

O Gote o Kornelia fick var sitt grisöra.

     

Några av presenterna.



Av fritiden - 20 oktober 2017 11:42

Fick sms igen från PostNord.

trot eller ej så fanns stamtavlorna att hämta ut nere på byn.

Så nu sitter jag här med dessa,

bra terapigöra, sätta de i ordning i platsfickorna,

varva det o plugga.

Åkte på feber så jag pluggar inför provet här hemma istället.


Blir lite utegång för valparna lite senare,

fortfarande minusgrader ute o frost kvar på backen.

Så jag tänkte låta solen värma upp lite till innan vi ger oss ut.

Blir efter att de har ätit lunch o fyllt på energidepåerna.

Av fritiden - 19 oktober 2017 21:56

Idag fick jag SMS från PostNord att Svenska Kennelklubben lämnat in till mig :D


Så kanske att på måndag jag kan hämta ut registreringsbevisen till valparna.

Det är väl för mycket att tro att det ska ha hittat hit till i morgon.

Men på måndag blir de sex veckor o avgiften för valparna ska då också betalas,

så vad passar bättre än att även lösa ut tavlorna då.


Sen fick jag höra en glad nyhet,

vår veterinär är planerad att börja jobba igen 1/11,

hon bröt först armen i våras och åkte sedan på diskbrock,

så jag trodde inte att hon skulle komma åter till arbetet på länge än.

Därför hade jag bokat tid för vaccinering,chipmärkning och besiktning i Östersund på kliniken som jag ska praktisera på.


Men nu verkar det som om valparna slipper åka 20 mil tur o retur för detta,

utan jag hoppas att hon hinner få till tid för detta till den 6/11.

Skulle vara så skönt o hon är så bra vår veterinär,

har jag tur kan hon ta det på kvällstid o till o med komma hem o göra det hemma.


Vi får se, håller tummar att vi ska kunna nyttja den lokala veterinären :D


På lördag kommer nästa valpspekulant,

hela vägen från Stockholm.

De har en tik tingad,

vi lyckades inte att ses i somras, så det ska bli trevligt att träffa dem :D

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards