Annerotts Kornelia

Alla inlägg under augusti 2012

Av fritiden - 3 augusti 2012 13:10

Började misstro mig själv,

då klöckningarna gick så dåligt.

Blev trekycklingar som tog sig hela vägen av min kollegas ägg,

visserligen hade de inte en aning om hur deras tupp var att befrukta.

De har själva aldrig kläckt fram några.

Det var7 ägg i begynnelsen.

En Chabo (liten benbefjädrad sak) o två vita, ellerom det är en vit o en spättad.

Fem hedemora av sju ägg är inte tokigt.

Men en stackars velzumer av åtta,

men antar att postgången slog lös luftbubblorna o det var därför de andra dog.

Två av äggen var ju trasiga när jag fick packet.

Men nu har självförtroendet kommit åter.

Jag fick 9 isbarkycklingar o alla är fina o friska.

Så nu trorjag det får vara sista kläckningen som ligger i kläckaren.

Faverollen, köpte femton ägg,

o två av dom var obefruktade o en har slutat utvecklats.

De ska kläckas runt den 19/8.

Så nu är det bara att vänta.

Fick åka o panikinhandla (något vi visserligen sagt lääänge att vi ska införskaffa eftersom vi inte kan elda vid strömavbrott) en omvandlare,

då åskan börja släcka strömmen vår precis i största kläckningsandan hos isbarerna.

Men den behövs framöver då vi fått brev från eon att det kommer vara mindre strmavbrott i augusti då de sa kvista

längs ledningar med helikopter.

Fick ett erbjudande om att köpa en del Orloffhöns/tupp av hon jag köpte Faverolläggen.

Hon hade själv köpt 60 ägg från Danmark o fått runt 20 kycklingar.

Menn de hade sålt huset o skulle flytta,

bara en bit bort,

men skulle få tre grannar där o då skulle hon inte ha så många höns,

åtminstonde inte över vintern.

En rysk ras som det inte finns så många av i Sverige,

så det nappade jag på,

därför tror jag det får räcka med de jag kläckt fram för i år.

Just nu har jag,

11 isbarer, 5 hedemora, 1 velzumer, 4 isbarkorsningar, 1 chabo, o 2 hedemorakorsningar, o förhoppningsvis 12 faveroller om ett tag.

Sen får man se hur många höns det är av dessa.

Redan fått förfrågningar av två som vill köpa höns/kycklingar.

Så jag hoppas verkligen att jag får måååånga höns o lagomt med tuppar.

Så jag kan sälja några redan innan höstmörkret kommit riktigt :)

Sen ska dessa (om det finns några höns) ha börjat värpasåå jag kan dra igång kläcaren i mars,

o sedan föda upp o sälja i vår/sommar, o för att ha kvar o slakta själva.

Så ser det ut.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards