Annerotts Kornelia

Alla inlägg under januari 2009

Av fritiden - 30 januari 2009 08:53

En kommentar...

Tack fröken Besserwisser.

Varför jag bloggar?


Ja varför, kanske för att ifrågasätta.

Tänka.

Träligt, nä det tycker jag inte.

Men tycker det är synd att så många verkar ha så stora kommunikationssvårigheter, eller är så konflikträdda

 att de inte kan ta saker med personer det berör direkt.

Utan de kränker/förtalar folk på sina bloggar.


Det tycker jag inte kan ses som att jag tycker att det är träligt,

ett missförstånd där tror jag,

jag har nog varit otydlig:)


Om man känner en person som bloggar, som har denna genre på sin blogg. Som inte riktigt stämmer med det som faktiskt sker, utan som bloggar o vill vara någon annan. "När storfeskarn talar om".......


Är det konstigt om de kan känna sig lite ensamma

 ute i sin "verkliga värld" då.

Tycker inte jag.

Du riskerar att hamna som ett "trevligt" ämne på dennes blogg.

Eftersom dennes konflikträdsla/kommunikationssvårigheter gör att

den måste  "visa" hur ojuste denna människa/or är.

Då tar man avstånd, inget konstigare än i vår parallellvärld:)

Man gör samma sak där, men där kan ingen utelämna kommentarer.

I bloggens värld väljer bloggarne själv vilken/ hur mycket dialog det ska vara.

Många kommentarer blir inte visade, eftersom de kan ge bloggaren den bild av sanningen som kan finnas.

Nnär går folk över gränsen i sina uttalande på bloggen/ar?

etik och moral verkar inte finnas bland vissa människors bloggar.


De måste tala om för hela världen.

Måste få en mobb bakom sig, så de känner sig så starka.

Bara  en dialog som man vill visa utåt, resten sparas som opublicerade kommentarer, eller tas bort "o finns inte"


Ja varför bloggar jag?


Har inget bra svar,

är väl ingen riktigt bra bloggare,

då det inte sker så ofta.

Fast finns det direktiv på vad som är en bra bloggare?


ha en trevlig dag:) 


Av fritiden - 29 januari 2009 12:27

Jag är en människa som gillar dialoger.

Inte monologer.

Visst "gillar" jag mitt egna sällskap, känner mig trygg med mig själv.

Även i andras sällskap.

Men jag gillar fortfarande att träffa människor i verkligheten och se dem medan man pratar.


Vad är då en blogg?

En monolog!?


En tanke vidare.

 En  professor i kommunikation i Pennsylvania . Om man sammanfattar och rundar av vad olika forskare har kommit fram till, så kan man säga att av det vi uppfattar i samtal med en annan människa är 10 procent ordens innebörd, 20 procent är tonfallet och betoningar och 70 procent kroppsspråk.

 Vart finns kroppsspåket i en blogg, chatt o.s.v.?

Det är en viktig del i vår tolkning/förståelse av den andra parten i samtalet.


Så många bloggar som används till att smutskasta, nervärdera, få uppmärksamhet. Ja bloggen används till så mycket negativt.

Tyvärr blir det som med allt annat, man drar många över samma kam.


Skulle nästan vilja ämföra bloggen med t.ex reallity serier. Typ BB PH o.s.v

Där har vi en del av "Sveriges kändisar" idag.

De grisade/svinade betedde sig illa, de fick uppmärksamhet.


Är bloggen en dröm för en del,

få drömmar är sanndrömmar,

så vad är sant och vad är inte sant,

är det en dröm om att bli känd för en del?


Många bloggar är självklart jättetrevliga också.

risk med internet,

isolering,

en isolering som folk inte förstår,

för de har ju sina vänner,

umgås ja, med bokstäver.

Men inte fysiskt,

är det konstigt att vissa människor får svårt att röra sig ute bland människor,

människor som faktiskt rör sig,

pratar,  kommer nära. Som inte går att ha en monolog med.

Man måste använda dialog.


Agorafobi/torgskräck/klaustrofobi,

dessa kommer att öka.

För folk gömmer sig bakom skärmar,

glömmer bort hur det är.


Frågor?

Ja, kom med dem.


Av fritiden - 27 januari 2009 09:33

Inte riktigt rätt ordval,

men med lite ironisk betoning så blir det rätt.


Det är just det jag blir,

när jag kikar runt på flertal bloggar....


För att det ska bli rätt citerar jag, det blir inte någon,

utan det blir av MÅNGA

"Fy vad elakt att skriva så elaka kommentarer,

i någons blogg" slut citat


Ja, det kan ju vara mindre snällt,

men hur många gånger kan man inte tycka att det är berettigat?


Hur elak är inte folk i sina bloggar.....

Ja, de är rent ut sagt,

väldigt ogenomtänkt....

Skulle jag tro.....

"ja men jag är inte elak, jag säger bara som det är"

Ja, kanske, men väldigt ogenomtänkt.....

Hela världen kan läsa,

läsa sånt som "någon" ångrar när stridens damm lagt sig...

När huvet börjar fungera,

tänka.......

Sånt som inte går att ta tillbaka....

Hur mycket ljuger folk i sina bloggar....


Absolut inte alla,

långt ifrån alla...


Men de som inte är det,

behöver/ska absolut inte ta åt sig..

De har ingen orsak att ta åt sig...



Man kan blunda för morgondagen,

men den knackar på ändå....


Kram

Av fritiden - 24 januari 2009 23:01

Till er trogna som varit ut o kikat trots att jag inte varit närvarande på över 1 1/2 månad.........

Varför denna trogna skara,

ja det skulle vara intressant att veta... 



Ibland,

eller rätt ofta nu för tiden......

Så funderar jag över syftet.....

Syftet som olika människor har...

Till att blogga???????


Ser så många som SPYR ut saker...

Saker som låter bra.....

I vissas ögon...


Vem finns bakom masken?????

Vet ni det??????


Vet man vem som är vem?????

Är du ärlig...????

Vill du bara synas?????

Och kanske finnas????

Vara speciell??????

Så speciell som bara du vill vara?????


Hm......

Ta och tänk.....

Läs lite i expressen den 22/1....


Har en massa minnen....

Minnen som sägs inte finnas??????

Minnen som vissa inte vill veta av!!!!

Minnen som jag inte fläker ut......

Men det verkar vara som om jag har fel....


Man ska hänga ut folk......

Ska kamske börja med det....

Sen när minnena börjar ta slut,

eller om jag får BRA respons på något speciellt.

Ja,

varför inte ta i lite mer?????

Vad spelar det för roll????

Ingen som opponerar sig.....

Ingen som vet....

Hur det egentligen förhåller sig.....

(Bara jag och en del andra)......


Bloggen är bra.....

Kan skriva precis vad jag vill....

Ingen vet.....

Kan berätta vad jag vill....


För när storfiskar´n talar om...........

Dessutom kan jag ju välja.....

Välja precis vilka kommentarer jag vill visa:))))))))

Kan välja delar ur...

Ur kommentara jag "inte" vill visa:))))))


Vilken människa man kan bli....

Genom blogg.......



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards