Annerotts Kornelia

Alla inlägg under december 2016

Av fritiden - 31 december 2016 17:15

Summering av 2016:

 

Jag gick o utbildade mig till allmänlydnadsinstruktör i brukshundklubbens regi.

Jag o Kornelia jobbade oss till:

uppflytt till högre i patrull.

Godkänd högre spår.

Fick titeln Korad med 480 p.

Fick LPII

SeUch.

 

Nu ska vi fundera över kommande året,

hur o vad vi ska göra :)

 

Av fritiden - 3 december 2016 10:00

Idag fick jag maken att ställa upp o gå ut en uppletanderuta åt mig o Kornelia :D


Jag insåg för ett tag sedan att jag sabbat farten i uppletanderutan, detta på så vis att jag kagt ut fööör små grejor. Jag har tidigare använt mig av kronor, batterier, lypsyl, ja föremål som inte varit större än dessa, snarare mindre.

Vilket har gjort att hon gått ner i fart o huvud, då hon har måsta blivit nogrannare då de "förvinner" i vegitationen o avger mindre doft än annat material.


Så nu har hon fin fart ut halvvägs i rutan för att sedan sacka av o traska fram med nosen i backen. Lusläser backen o när hon hittar ett föremål så ökar hon fint o kommer in med det. 


Summasumarum har jag, ökat storleken på förmålen till det normala, plånboksstorlek alltså, sedan gjorde vi så att hon fick se när min son la ut föremålen o sedan skickades hon. Sackade hon farten kallade jag in henne o vi gjorde om proceduren. Det blir bättre o bättre, men det är inte så lätt att göra om o göra rätt när ett beteende har blivit befäst. Men vi jobbar vidare med detta. Hon gillar uppletande.

   

Sök, det älskar både Kornelia o Gote, vi får se om vi får någon struktur på det så kanske vi kan starta en lägre under 2017. Skulle vara skojigt för oss båda.

Största problemet är att få nya okända figgar att jobba med oss.

Bor man 10 mil från närmsta stad o de övriga hundägarna i närheten 1-2 mil har jakthundar o sällskapshundar så är det svårt att få någon involverad, det tar ju ett tag att valla av sökruta o jobba i det. 


Kornelia har kommit dit (med känd figge nu då) att hon håller sig på fnt avstånd från figgen, puttar o duttar inte på denne, utan skäller jömt o fint tills att jag kommer fram. Så i de tillfällen som vi kan så kommer i att fortsätta jobba oss framåt för att kunna starta 2017.

   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards