Annerotts Kornelia

Alla inlägg under november 2010

Av fritiden - 26 november 2010 00:03

Japp,

Idag har vi fått dcen stora äran att delta i SPA...

O då är det inte spa som i lerinpackningar o massage o liknande....


Nä SPA idag betydde,

Systematisk Psykosocial Arbetsmiljö....


O jag måste bara säga,

detta är ju ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat...

Om jag hade kunnat backa tillbaka tiden,

hade jag nog läst beteendevetenskap eller till psykolog...

Nu  är det ju faktiskt så,

att jag är för gammal,


Det är ju bara så,

att ålder ger eftertanke,

visst kan jag plugga,

men jag vet att plugga ger skulder,

skulder som jag måste kunna betala tillbaka,

o då gäller det att jag får ett jobb efter att jag pluggat o,

o då finns ju en viss rädsla då,

vad händer om jag inte får något jobb....


Jo men det vet vi ju alla,

lånen ska betalas tillbaka ändå,

o räkningar ska betalas likaså...

Så, därför menar jag på att jag är för gammal.


Men vem vet......

Man ska inte ropa hej innan man klivit över bäcken :P


Ett par ord han sa,

psykologen, psykoterapeuten,

det var något som det känns som om jag faktiskt jobbar med,

med mig själv alltså,


"OM JAG VÄLJER MIG SJÄLV, BETYDER INTE DET ATT JAG VÄLJER BORT ALLA ANDRA"


Ett annat


"När man är en björn med en mycket liten hjärna o tänker ut saker,

upptäcker man att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan,

är annorlunda när den kommer ut i det fria o andra människor ser på" nalle puh :)


Nå som sagt detta ämne skulle JAG kunna jobba på/med hur mycket som helst,

men det hela (dagens arbete o träffarna framöver) går ut på att man ska känna lusten o jobba oss från olusten...


Jag känner o glädjer mig då förstås,

denna resa kommer att ge mig så mycket privat också,

men är det inte så att ska man fungera på arbetet,

måste man må bra i livet, allmänt :P


Så för att nå dit,

bort med energitjuvar,

inte det enklaste att göra,

alltid enkelt att skriva,

men från skrift till handling,

inte det lättaste,

sedan om det är någon med blodsband eller någon man alltid stått bi,

ja då är det väl ännu svårare..


MEN som det står inledningsvis,

Om jag väljer mig själv,

så betyder inte det att jag väljer bort alla andra........


Men hur implementerar man då detta hos sin omgivning,

utan att det skär sig,

eller måste man även ta det steget :?


Nå, man kaske skulle ta sig en funderare ändå,

på att läsa till beteendevetare :?


En spännande tanke :P



Av fritiden - 24 november 2010 23:33

Men det räcker :S

Tid o tid o tid o tid o tid o tid o tid,

i otid otid otid otid otid....


HUR ska man kunna ha sin fritid o inte ha ett 7-16 arbete,

eller åtminstonde ett arbete där man jobbar skiftgång på ett mer normalt sätt...


Visst kan jag ha två hästar som bara står o går i hagen,

blir riden/jobbad med 1 ggr månaden,

men vad är meningen med det?

 Visst kan jag ha min rottis,

som ligger inne o fiser o blir understimulerad,

men vad för gott blir det av det?


Nä det är väl i så fall dags att sälja bort alla djur,

skaffa sig en pekingese eller annan minihund....


Eller kanske,

varför inte,

ett 7-16 arbete...


Då får jag flera flugor i en smäll.....


Av fritiden - 22 november 2010 23:38

Det är nog jag det.....

HAhahahahahahahaha.

Eller nåt :P

 

Om man ska se till den inre stressen som man har,

som många kvinnor har,

är det inte då så,

att vi SKA jobba lika mycket som männen,

vi SKA tjäna lika mycket pengar som männen,

vi SKA inte stå vid spisen mer än männen,

vi SKA inte ta hand om barnen mer än männen,

vi SKA inte gör mer än männen, överhuvudtaget,

vi SKA ut o roa oss,

vi SKA vara BÄST,

vi SKA vara BÄTTRE ÄNDÅ,

vi SKA ha tid för oss själva,

vi SKA,

vi SKA,

vi SKA,

vi SKA......

 

Jag skulle vilja vrida tillbaka tiden,

tiden till då våra barn var små,

vara hemma med dom,

kosta vad det kosta ville,

vill givetvis att min älskade make även skulle få vara det,

familjen tillsammans helst,

o jag vet att även han vill det,

eller det var ju då,

så ville då :P

Vara hemma tills de är så stora att det ej behövs,

ville inte ha det dåliga samvetet som kom när de utsjasade slockat,

Ha tiden o tålamodet att sitta ner med läxläsning efter skolan,

vara hemma o ta emot dom i dörren när de slutar,

eller ännu bättre vänta på dem vid skolgården,

ha orken att läsa en extra bok vid läggdags...

 

Ja om jag kunde vrida tiden tillbaka,

hade det då sett annorlunda ut?

Svaret är nä,

då inte pengar inbringas,

hur ska man då kunna leva,

kärlek o luft räcker inte hela vägen...


Så JA, jag antar att jag är en STOR fiende till bl.a feministiskt initiativ :P

Fast det stod att jag låg åt det hållet när jag testade mig inför valet :O


Klart jag vill ha lika arbete för lika lön,

finns inget annat,

men det ska inte kvoteras in,

vare sig det gäller kvinnor,

invandrare, homosexuella, bisexuella, eller annat.....

Sedan kan det,

eller det är bra med blandad kompott på arbeten,

ungefär lika många män som kvinnor.


Men jag önskar att alla fick chansen att vara hemma med sina barn,

ge den ömhet o kärlek o tid som faktiskt behövs,

O framförallt orken,

vad kan det ge för gott att två föräldrar jobbar heltid,

jo pengar förstås :S

Men annars då,

jobbar 7-16 om de har tur, annars är det skift :S

barnen på dagis 6.30 - 16.30 om de har tur,

hem, båda jobbat,

alla trötta,

ja fortsättning har vi väl de flesta..


Nu säger jag inte att man som kvinna inte ska ha en karriär,

men vi måste väl ändå ta hand om de vi så egoistiskt har tillverkat,

Det gör man inte genom att tänka på sig själv,

alla har vi kommit genom egoism,

det finns inget så egoistiskt som att skaffa barn,

det är för ingen annans skull än sin egen,

då är det väl något som ändå måste ha tänkts igenom,

inte att jag SKA HA min kvaltid,

egentid o.s.v


Hm, ojojojojojoj, vad jag svamlar :P

Av fritiden - 22 november 2010 19:41

Lika säkert som vi vet att solen har sin uppgång o nedgång.

Har vi alla våra uppgångar o nedgångar...

Fast egentligen blir vi bara lurade av solen,

det är ju bara så att vi inte kan se den just när den haft sin "nedgång",

den finns ju där :P

Bara i vår värld som den har upp o ner,

är det månne även så för oss,

att vi lurar oss själva att vi har nedgångar :S


Äh, näpp,

nu ska jag inte börja med en massa konstigt ordklyveri dessutom :P

Äsch mina nedgångar just nu,

har väl med,

att man inte riktigt vet hur man ska förvalta sin tid,

vad man verkligen vill göra på sin illa förvaltade tid :P

Är det så illa :S

Ja det är nog inte bättre,

det finns ingen annan bov i dramat än man själv :S

Önskan att vilja,

önskan att kunna,

den kan bli för mycket.

Lite så här :S

I fredags efter att jag jobbat natt,

hade tänkt tvinga mig på o sova ett par timmar i stan efter att jag slutat..

Jösses jag var såååå trött redan vid 00 snåret..

Men jag tog mig hela vägen hem till slut,

stannade till halvvägs,

o handlade korv o mos som jag inmundiga resten av vägen hem:9

Släppte ut hästar o vattnade o matade dom.

La mig o sov,

o vaknade av att Ina skällde o sprang ner,

tog mig upp ur sängen,

trött som jag vet inte vad,

o får se att guben är hemma :?

Japp klockan var 15.10 :O

Aldrig någonsin sovit så länge,

vilken tur jag inte hade dubbla skift denna gång,

då hade jag försovit mig med en timma :O

Inre stress,

antar jag är orden som passar mig bra...


Så jag undrar vad kan jag göra själv åt det:?

Ja den inre stressen är ju inte riktigt,

vad man har att göra,

inte lika mycket som det har att göra med,

hur jag gör det,

eller vad/hur jag förväntar mig att göra det.

Nja jag vet inte jag,'känns som mycket svammel...

Men det bara är så.


Så hur ska man komma åt det då,

hur börjar man att arbeta bort det?

Första steget är väl ändå taget,

när jag nu förstår att det är så...

 

Man får säga vad man vill,

men jag vet att detta funkar inte längre.

Det måste benas o brytas upp :S

Då alla dessa saker som jag älskar att göra,

dessa saker som är så roliga..

Eller var så roliga,

bara har blivit måsten,

måsten som bara blir så jobbiga,

så obekvämt.....

Men det ÄR faktiskt saker som jag en gång verkligen gillade,

sånt som jag vet ÄR bra för mig..

Det är bara så jobbigt/a nu...

 

Jag upplevs som en verkligt sansad människa,

tror folk i största allmänhet,

ser en som har båda fötterna på jorden,

som VÄLDIGT sällan stressar upp sig,

tappar fattningen,

blir rent ut sagt förbannad....

 

Bara härom natten när jag jobbade,

så sa min kollega att "den" trodde aldrig att jag kunde bli arg,

aldrig träffat "snällare/trevligare" människa,

det var ju trevligt att höra,

eller är det det egentligen :S

När jag vet att jag varit frustrerad/irriterad/stressad/arg

på mitt jobb faktiskt,

mitte jobb kan ju som beröra på mer än ett sätt...

O det syns inte tydligen....

O snäll/trevlig,

nä inte mer än någon annan :P

 

Nu är det väldigt snälla o trevliga människor mina kollegor,

bästa arbetskollegor :)

Socialt missanpassad har jag hunnit bli,

det är en del av det som bara känns jobbigt,

att träffa folk,

men det är klart när man väl träffar folk så är det ju trevligt.

 

Alltid en inre oro,

den ligger bara där o gnager,

vad/vem/varför/hur/när ??????

Ja....

 

Så jag måste nog göra en lista,

en lista på vad jag vill,

på vad som kan bli,

 av det jag vill,

antar att jag måste se,

vad vill jag,

vad kan jag,

kan något av det jag vil,

bli till det jag vill :?


För där är väl en av bovarna i dramat,

prestation,

för att inte hamna i uppgivenhetens land,

för dit kommer man slutligen om man har vilja,

men inte ambitionen riktigt räcker...


Så är det då kanske dags ändå att sälja stora hästen,

mammahäst i alla fall,

klart hon kan få gå o skröpa i hagen resten av sitt liv,

men på det viset försvinner ingen inre stress,

den bara förstärks,

det är en stor stress redan nu,

skulle vilja skola henne,

men ambitionen är inte tillräcklig,

undrar varför :S

Tror att det är för att jag inte vet vad jag ska göra av henne när hon är skolad,

jag har inget mål,

när hon är skolad,

då måste jag ju fortsätta rida henne,

(det vill jag ju egentligen, men jag vet inte hur:S)

alltså rida henne skolad,

annars är det ju ingen mening att skola :S

Egentligen har det inte så mycket med TID att göra,

utan det är vad som jag förväntar mig,

vad jag vill,

vad andra vill,

vad andra tycker,

vad andra vill...


Ina vill jag ju utbilda mig tillsammans med,

till ett försvarsekipage,

kan vi det?

Det är inget jag kan rå på,

allt spelar in på hur schemat blir lagt :S

Eftersom vi nu ska lägga vårat schema fram till v:15,

o info ang, ekipage blir i slutet av feb,

o utbildningen tror de börjar i mars,

ja då har jag lagt schema,

o fel blir det alltid,

o näst intill omöjligt att byta,

då alla lägger dubbelpass,

så är det jättesvårt...

Detta med att inte ha ett 7-16 arbete är jättestressande,

om man nu försöker ha ett fungerande fritidsliv,

med hobby,

då det är det som kommer i sista hand..


Stressen över att måsta säga nej,

som det egentligen inte ska finnas stress över,

andra säger nej,

o jag tar det,

för jag vet att man inte vill/kan jämt.

Men dessa människor som inte kan ta ett nej,

varför ska dessa människor kunna köra på bara,

utan att bry sig,

enda gången de bryr sig,

det är när inte deras vilja går igenom...

DÅ jäklar...

 

GLÖMSK,

det är fel ord att säga,

jag är inte ens glömsk,

för det går inte ens in,

mycket går inte ens in längre,

jag undrar ibland över vad jag sagt,

inte sagt, tänkt o inte tänkt,

Har stora koncentrationssvårigheter,

tappar mina tankar hela tiden...

Nå ja...

 

Idag skulle jag ut o löpa,

lilla Snotra skulle få följa med,

fixade bara strax över km för jag fick så ont i nedre delen av skenbenet,

så vi fick promenera resten  hem då,

det gick ju det o,

sen promemerade jag med Ina ner på byn,

om jag har koncentrationssvårigheter,

så ska vi inte prata om vad min hund har,

så hädanefter blir det minst tre pass i veckan som vi tar prommis genom byn :)

Det var lite bitande,

vi tränade lite på grusplanen,

fotgående med kontaktövningar,

hon fick leka som belöning,

med sin fina octokong :P

Sen gick vi hem,

det var faktisk -17 grader när vi kom hem,

varit borta o ute i 2 1/2 timma,

så det avr inte konstigt att näsan nästan var borta,

o kinderna kändes kristalliga ;P

 

Ingen tömkörning i dag blev det,

får se vad som blir i morgon då,

innan man åker mot den stora staden..

 

 


Av fritiden - 15 november 2010 14:29

Tänkte vi skulle jobba lite ute på gården idag,

alltså jag o Ina,

på lite lydnadsmoment....

Tog med hennes bästa leksak,

som då är en gammal t-shirt som vi knutit ett par knutar på,

o en massa karra då förstås :D


Skulle träna med extern belöning,

för jag vill ju som komma dithän,

att det funkar med det :P


Men jisses,

om ni visste vilka tjuvaktiga katter vi har,

Ina var helt övertygad om att de skulle stjäla hennes älskade leksak,

tror ni att det gick bra att få hennes uppmärksamhet,

hm NÄ,

o då menar jag NÄÄÄÄÄÄ.......


Vi trilskades på lite,

lekte lite,

trilskades lite o lekte lite,

katterna var ju uppi poss hela tiden,

var lite orolig att något skulle få sig ett åthuting av Ina,

men det gick bra....


Så vi övergav det,

inser att vi har stora problem med träning ute på gården,

med extern belöning då,

karra går bra,

för det har jag ju på mig,

det är inget hon måste ha uppsikt på,

gentemot katterna då...


Så när vi kom in så jobbade vi lite på fotgående då,

med full kontakt,

det gick som bra mycket bättre :)


Nä ni,

det visste jag inte,

man lär sig något nytt varje dag,

men att mina katter var såna hemskingar :O

Jaa, vad kan jag säga ;P

Av fritiden - 13 november 2010 11:45

13:e
Jobbat natt :Zzz O ska jobba natt igen :Zzzzzz.
Då jag hade komponerat ihop en trerätters middag under natten,
så for jag på affären strax efter att jag vaknat,
det behövdes inhandlas en del :O
Mäh, precis när jag klev ur bilen så stängde de för värsta bommen innanför dörren,
stod där som ett spån o var brydd :S 
Tills ljuset gick upp,
det är ju LÖRDAG, med stora bokstäver...
Hm,
det var det,
Åh det känns så trist,
här hade jag planerat att göra en väldigt god tre rätters,
o blev bara pannkaka...
Eller nä det blev inte pannkaka ;D
 
Det blev ugnsbakad lax toppad med knaperstekta bacon,
o en god kall sås,
det var gott det o....
Men besvikelsen var/är stor...
Så trist när det faller,
det som man tänkt sig.
Eftersom jag jobba dubbla pass nu så hade jag tänkt ge min älskade make
denna middag, men men det blev gott ändå...
Är ju inte hemma på farsdag.
Denna trerätters får bli en annan dag,
då vi är lediga båda två eller alla i la familia :9
 
Så var vi upp o gymmade ett tag,
skönt att komma igång igen.
Innan vi själva tränade så tänkte jag att vi skulle ha lite roligt med Ina,
o träna samtidigt :P
Det är bra när man kan kombinera roligt med träning ;D
Så vi tog med lite leksaker o gick på parkeringen bakom gymlokalen.
Där var det en massa aktivitet,
de höll på att loga ett lok eller något :?
Fullt med folk,
ca 15 stycken som for omkring där o pratade ,
grejade o.s.v
 
Hm, där sprack det, tänkte jag... :S
Men vi ignorerade dom,
O hemsk som jag är o egoistisk o djurplågare o allt vad jag nu lärt mig att man är om man har hunden lös bland folk (på ett trevligt forum),
så släppte jag ändå min hund lös.
Hon var lite konfunderad från början, typ 30 sekunder,
sen insåg hon ju att det var bara så roligt att vara med oss o leka istället,
så dom fanns inte, det var bar vi ;P
 
O det börjar verkligen att funka fint med fotgåendet,
vi testade lite sändande,
bara för skojs skull, det är ju inte förrän högre klasser,
men det hindrar ju inte att jobba in det lite :P


Som ett avslut efter att vi gymmat, så gick jag ett kort spår o gömde mig

o Ina fick göra ett fritt sök,

det gick snabbt,

tills hon hittade mig :O
 
Sedan var det bara att lägga sig att sova, när vi kommit hem från gymmet.
 
Ett par eller flera par av dessa skulle inte vara så dumt :)
http://www.dubarryboots.se/

Av fritiden - 12 november 2010 11:45

Idag tänkte jag hinna ut o rida på min Donna,
ta "slalomlektioner" i skogen :P
Lovade att jobba på förflyttningar o böjning,
så min häst lär sig att man kan gå ställd men ändå framåt.
Ina fick följa med upp,
hon har ju lite problem att följa med mig ut,
men vi måste ju jobba bort det,
så denna gång klev jag aldrig av hästen utan lyckades få Ina att följa med,
o till slut att gå före oss,
vi red upp i skogen,
men det funkade väldigt dåligt för mig o Pridan :S
Hon fick någon slags tilt o bara körde upp huvudet,
o gapade :S
Ville inte alls lugna ner sig o stanna upp o inte snubbla blint på,
då hon bara bråkade mot mig så tänkte hon inte alls på hur/var hon gick,
nä det var ingen mening.
Så vi gick ner igen,
Ina fick gå hem o, o gå in medan vi fortsatte.
Vi red ner på parkeringen bredvid våran tomt,
vi jobbade där på att böja o flytta, böja o flytta,
men hon blir som trilsk,
men efter ett tag insåg hon att det var ingen större mening med att bara bråka,
så då gick det ganska bra trots allt,
men gapandet måste göras något åt.

 
http://www.filippasridsport.se/
Detta ser väl kanske inte så tokigt ut :P
Nå man får väl kika nästa gång man tar sig ner till sundsvall,
på hööks där får man kika,
men ett remontträns måste det väl bli då.
Vi avlsutade med att stretcha halsen,
vilket jag tyckte gick jättefint,
inga problem med att nudda mina tår inte...
Nu pratar jag förstås om Pridan o mina tår :P
Sen blev det Inas tur på byn :P

Av fritiden - 12 november 2010 11:44

Nu då jag fått definitionen av fritid klar för mig,

så ser jag ju att i helgen blir det inte mycket tid som kommer att kallas fritid :S

Fritid var ju de stunder (tiden) som man inte åt, sov eller jobbade.

Nu är det så att jag jobbar natt i natt,

sov visserligen inte sååå länge i morse,

men måste ta igen den i eftermiddag då,

så där emellan äter man väl antar jag ;P

Så jobbas natten,

sover o äter o sover lite till för att orka med nästa natt,

sovar kanske hinner  fika innan jag far o jobbar igen,

som tårta på moset (eller vad säger man),

så jobbar jag eftermiddag på söndag :D

Så det blir bara 7 h o 20 min från morgonens utstämpling till em instämpling.

O sen far jag hem o sover IGEN antar jag :)

Kanske hinner fika lite innan ögonen far igen :S

Så fritid dfram till måndag,

känns liiite obefintlig.

Men den finns =D

Så idag SKA jag ut i skogen en sväng med min största o äldsta dam,

jobba lite med undanflyttningar,

o böjning i hals,

mjukgörande o krävande :P

Men det blir ingen lång snutt,

tur skogen är så nära :)

Sen så ska vi faktiskt testa ett litet experiment :P

Ina ska få spåra mig på byn :)

Då snön kommit blev det lite svårt att gå ut i skogen o lägga spår,

åtminstonde för min hjärna tog det stopp :S

Kanske finns de som har smidiga lösningar på det o vintertid,

då menar jag inte att flytta söderut ;D

Men vi exprimenterar lite,

där är det ju plogat,

o hon ser inte mina spår :)

Måste ner med snoken för att hitta dom o slutligen mig.

Det ska bli spännade :)

Vi återkommer med det :)

Igår skickade jag ett mail till Brukshundklubben,

för att höra vart närmsta försvarshundsutbildning finns,

utgår från min adress då,

som är mitt i skogen,

mellan allt.

Bara massa mil till allt :P

Men, men som man bäddar får man ligga va :)

(Vi jobbar på att ta oss närmre civilisationen, men det är ju inte bara att packa ihop o flytta heller :S)

Hoppas på att jag får svar o att det kankse är i den staden jag jobbar i i alla fall,

annars känns det som en omöjlighet :S

Kör ju i snitt 100 mil i veckan till den staden,

för att kunna jobba,

ska man då sitta o köra uppåt kanske 13 mil åt andra hållet då för att gå kurs,

hm, känns omöjligt.

Men nu ska jag inte hänga läpp,

svaret har inte kommit ännu :P


Oh om man hade varit ledig sista helgen i november,

det blir ju som stiltje med allt vad träning är (med vovven)

har kört fast lite,

känns som om det vi tragglar börjar bli trist för min vovve,

(o kanske lite för mig o då blir det ju det automatiskt för min vovven o:S undrar vem av oss det var som började ge den andra det intrycket =D)


Kramfors bhk har en helgkurs i lydnad,

skulle vara så kul att ge sig iväg på något liknande,

nu är det inte bara för att det är en lydnadskurs,

skulle i princip kunna få vara vad som helst,

men komma iväg så där,

träffa andra "hundmänniskor" hinna få lära känna dom,

se/höra vad de gör när de kör fast,

jag är ju som jag sagt tidigare, alldeles grön på detta med bruks o lydnad.

Lika grön som min vovve.

Men vi vill bli annat :)

Äsch nog med strunt nu,

inte skulle min fritid idag gå till att sitta här,

framför en dumburk,heller..


Nä kram o ta det försiktigt nu...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards