Annerotts Kornelia

Alla inlägg under juli 2017

Av fritiden - 20 juli 2017 20:41

Idag lyckades jag sluta en timma tidigare (en dag kvar, sedan 4 veckors semester!! :D )

Jag har en uppgift som jag inte är klar med som ska lämnas in i naturkunskap B, 

men ett spår hann jag gå ut så Kornelia fick spåra.

Skönt att äntligen få tid till något gemensamt arbete ;)


Katarina Abrahamssons foto.

Spåret blev 500 m och gick över slaget gräs, torr backe, över grus och genom skogdunge.

Alla apporter in, lite väl brättom o slarvig ibland så att hon tappade vid två vinklar o fick jobba igen spåret vilket hon gjorde, men det var onödigt slarv från henne ;)


Katarina Abrahamssons foto.

Av fritiden - 20 juli 2017 17:00

 är det ett tag innan det går att se om det är någon dräktighet på G :O

Jobbigt att bara gå och vänta och inte veta :S

Men jag tänkte ändå jag kunde ta ett kort en gång i veckan å min lilla tös. Och det var ju torsdag v:27 som första parningen ägde rum, så det får bli torsdag varje vecka som jag kommer att ta kort ;)


Bild på Kornelia veckan innan parning.

 

Inte från sidan då :P Det här är från den 12:e alltså onsdagen efter parning.

 



Dagens datum.


 

Tänkte mest det kunde vara intressant att ha en bild vecka för vecka, beroende på framtiden så kanske det blir bild x flera i veckan.


Vi får väl se :)

Men sen är det förstås, bara för att parningen ägde rum torsdag och fredag så är det inte säkert att äggen var helt i "läge", spermierna kan överleva upp till 6 dygn, så teoretiskt så kan äggen ha befruktats torsdagen efter sista parningen.

Så hon kan ha blivit dräktig v:28.


Ja, inget är väl som väntans tider då....

Jobbigt, men så är det.

Av fritiden - 19 juli 2017 20:45

Kornelia var lite uttråkad när jag kom hem från jobb.

Jag förstår henne, så lite som vi hunnit med att träna de senaste månaderna har inte hänt i hennes livshistoria :S

Så jag plockade fram en tomhylsa och ett kryddmått, så gick vi ner till verkstaden och sedan fick hon leta upp dessa mellan skotrar, åkgräslippare, släpvagnar, verktyg o allt annat som tillhör en verkstad.



Av fritiden - 16 juli 2017 19:10

I slutet av förra veckan, v:27 var det så dags att åka ner för att träffa hannen som jag valt ut till (förhoppningsvis) vår nästkommande valp och denna/es kullsyskon.

Jag o Kornelia styrde vår resa mot södern.

Katarina Abrahamssons foto.

Deminas Xzahr är den hanne som vi åkte till för att para.

Det blev en bra match. Det blev inga konstigheter utan de fattade tycke direkt för varandra ;)

De träffades två dagar på raken o hängning på ca 15 minuter första dagen o 20-25 minuter andra dagen.

Katarina Abrahamssons foto.

Så nu håller vi tummar o tår o inväntar med spänning om det blir något resultat. <3

Katarina Abrahamssons foto.

Av fritiden - 7 juli 2017 19:30

Parning har skett i slutet av V:27 mellan

 

TJH(PTRH) Deminas Xzar  SE55143/2012

HD:A ED:0

JLPP: Fri N/N

MH med 1:a på skott

Utställd som junior med exellent och VG

 

EE:

KORAD Ferris Vom Lauberg

EU:

Deminas Goa

 

och 

 

KORAD LPI LPII SEUch SPHII TJH(PTRH) Annerotts Kornelia SE20437/2013

HD:A ED0

JLPP: Fri N/N

MT: 480 p.

 

Kornelia är uppflyttad högre patrull.

Godkänd i högre spår.

 

UE: KORAD SE VCH TJH(FM) SEUCH Emonas Natus

UU: KORAD Jolly Von Hause Milsped

 

Index valpkull:

HD:107 ED:107 inavelsindex 0.0%

 

Jag ska själv behålla en valp för att starta om med :)

Självklart aska jag o Kornelia fortsätta vår bana inom träning och tävling.

 

Jag tror att detta kommer att bli en kull med väldigt god chans till att få fina brukshundar.

Hundar att träna, tävla i bruks men som även kommer att passa i utställningsringen.

Jag gör den här kombinationen för jag tror att det kommer att bli mycket hund att arbeta med och det vill jag ha. 

Med denna kombination hoppas jag att valparna får fina leder och en bra storlek som gör att de har bra chans att hålla o att orka jobba.

 

Jag valde en hund som är mycket hund, men också är en trevlig sådan.

Han har inte många titlar, finns förstås hannar som har många titlar, jag valde denna kille utefter hans arbete inom hemvärnet, självklart MH, ledstatistik och att hans tanfärger är mörkare än Kornelias och att han är JLPPfri. Det kommer att ge JLPPfria valpar.

 

Man kan bara försöka göra det bästa för att få friska sunda valpar o det är vad jag försökt nu, sedan är det slumpen som avgör resten. Det är inte bara genetisk sedan är det valpköparna som måste förvalta de små diamanterna.

 

Nu går jag/vi i väntans tider och håller tummar att det är något som växer i magen åt Kornelia efter deras två möten.

Ena dagens hängning varade i 15-20 min, andra dagen 20-30 min.

Jag kan inte göra annat än önska o hoppas att det är små gryn i magen hos henne nu.

När det är dags så ska vi åka in till Östersund för att röntga henne.

 

 

Jag undrar ibland över hur det tänks när de söker hund.

Jag har fått en del frågor ang. val av hanne och en del förslag.

Det verkar som om det bara är hannar som tävlat eller varit uttagna till SM/VM som duger egentligen.

Men varför då?

Har verkligen alla valpköpare själv de ambitionerna, tiden och drivet för att själva jobba dit?

För om de inte har det, varför "kräver" de det själv?

Tror de att en hannes gener gör att alla dens valpar kommer att tävla i SM/VM?

 

 

Håll tummarna med mig :D

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards