Annerotts Kornelia

Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Rottisbesök

Av fritiden - 1 maj 2013 19:45

Har aldrig fått träffa på eller se en liten rottisbäbis i verkligheten.

Nu har en tjej som fått 11 valpar bjudit in mig o familjen för att gosa lite <3

O denna bor i Sundsvall så idag styrde vi kosan dit.

De är 15 dygn gamla så det är inte så mycket rörelse på dom.

Väldigt trevliga föräldrar,

inga reservationer, de accepterade att vi var där :)

Fast det fanns små bäbbar.

Jag ska inte köpa någon ännu, kännermig inte redo.

men det kan ju förstås ändras fort.

Sen hade hon en hane o en tik kvar.

Så antar att de går åt.

Trevlig uppfödare,

hennes första rottiskull.

Vi blev där ett bra tag,

gosade med små valparna.

Livsan fick vi typ lyfta ur hagen ;)

Jag knner mig en hel del nojig efter detta med Ina.

Främst höfterna,

det autoimmuna sjukdomen hon fick kan vem som helst få.

Det är som dåligt forskat på men som det står nu såkan en liten del vara ärftligt.


Har ju självklart suttit o kikat på kullar på nätet.

Men ska man kolla igenom hd/ed på kullsyskon till föräldrar,

samt om de har kullar sen tidigare,kolla på dom,

föräldrarnas föräldrar o deras kullsyskon.

Så har jag snart blivit snurrig i huvudet :P


Men har försökt i allafall.

Tänkte jag skulle titta på rottisklubbens sida.

Finns två aktuella kullar under valphänvisning.

Såg ett par fina föräldrar,

men då när jag kollar upp så har pappans två kullsyskon C-höfter,

pappan är förstås fri,

sen är det ett par oröntgade i den kullen o?


Så svårt detta.

Vill ju verkligen att valpen ska ha de bästa förutsättningar.

Men om det nu BARA vore hd/ad,

men det är EP, OCD, spondylos, artros ja "you name it"

O det visas inte där.

O hur man får reda på det,

ja det har inte jag lyckats lista ut :S


Man kan hitta en del på rottweilerklubbens sida,

men det är ju bara om ägarna sjlv rapporterar in,

finns inget tvång eller något.


Nu har SKK börjat med något nytt,

5 raser får använda C-höft på en av föräldrarna,

om avelsindexet ändå blir högt.


Ojag kan se det goda i det,

jag behöver bara titta på stllet som Ina kom ifrån.

Hurmånga valpar som helst har spottats ut därifrån.

Dåligt med valpar som blivit röntgade,

o de som har röntgats har varit dåliga de flesta av dom.

men så har de fått en A eller B o den har de avlat vidare på.

Ina var dessutom den första av att ha ett tävlingsresultat!!

O det var i lydnad.

Sen har de ställt förstås,

men det är en brukshund o det är över hundra valpar vi pratar om.


En sån hund då skulle ju fått ett dåligt avelsindex,

för att jämka upp o ha något att sälja,

så skulle det andra föräldradjuret måsta ha ett väldigt bra index,

för att kullen ska hamna på minst 100.

Nu vet jag inte vart de har grnsen för ett bra index nr man använder sig av en C-höft.

Men har svårt att tro att 100 räcker då det är "normala".


Men om jag ser på det viset så ser jag en ljusning i avelsarbetet.

Samtidigt som det tar mig emot att köpa en valp från en C-höftare.


Denna kull vi var o hälsade på harpappan C-höft,

mamman A.

Men är det som det sägs med avelsindex 

så kanske inte det är så illa.

Otur kan man ha ändå.

Tyvärr.


Nå, det var väldigt trevligt att få träffa småttisar 

o föräldradjuren var väldigt trevliga.

Uppfödaren likaså.


Har skrivit mailtill SKK samt rottweilerklubben fr att höra hur det fungerar med avelsindex,

samt hur man hittar det.

har varit in o kollat på SKK:s sida, men hittar det inte.

Onr jag provar gå in på avelsdata så måste man ha användarkonto.


Hm.... grubblar o grubblar <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fritiden - 1 december 2019 19:49

       

Av fritiden - 29 november 2019 22:20

Jag är en sådan som har lite svårt att boka, planera. Det blir en stress i mig som jag inte lyckats jobba bort sedan den tiden jag inte fick ihop alla måsten o krav som inte gick ihop med mitt liv. Då jag har/hade svårt att säga nej, gav mig själ...

Av fritiden - 29 november 2019 22:15

             

Av fritiden - 23 november 2019 22:00

  Idag var Idun på sin första KU. Det var urban miljön som stod på agendan.          Hon jobbade bra tjejen ❤️🐾     ...

Av fritiden - 21 november 2019 10:43

     

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards