Annerotts Kornelia

Direktlänk till inlägg 5 december 2010

Kreativitet!!!!! Efterlyses!!!!

Av fritiden - 5 december 2010 13:56

KREATIVITET:

Ordet kreativitet kommer från latinets "creare", vilket betyder att skapa eller frambringa. Kreativa personer har förmågan att hitta på saker, använda sin fantasi och göra något med den. De finner nya vägar när det behövs och ibland när det inte egentligen behövs. Det kan handla om uppfinningar, hantverk eller till och med undervisning. Vissa anser att kreativitet utgår från individen, men ändå att idéer kan bearbetas kollektivt som till exempel vid brainstorming. Det finns kreativa teorier som anser att kreativitet måste studeras i sin kontext och befinner sig i en kontext. Mihály Csíkszentmihályi föreslår att kreativitet utgår från en individ som har mycket kunskap i en domän, därefter bedöms kreativiteten av fältet huruvida den nya och användbara kunskapen ska anslutas till domänen, och därmed utveckla domänen. Det finns alltså ett samspel mellan existerande kunskap, domän, och domänens experter, fält och individen som verkar inom domänen. Och det är i detta samspel som kreativitet frambringas.

Kreativitet betyder också att man kan bryta med det man brukar tänka och göra. Den kreative kan använda sin kreativitet till att se på världen från en annan synpunkt. Den kreative kan variera sitt sätt att lösa problem och att uttrycka sig. Några exempel på tekniker för att stimulera kreativitet är brainstorming, sex tänkarhattar och tvärtom-metoden. En annan faktor som kan bryta tankemönster är slumpen. Man talar då ofta om serendipitet[1] (eng. serendipity).

Syftet med kreativa tekniker är att få idéer och kreativa idéer. När en idé är ny, nyttig och genomförbar kallas den kreativ. När en kreativ idé har förverkligats och nått en omvärld, vanligtvis genom att den kreativa idén blivit en produkt i form av en vara eller tjänst, och kommit ut på marknaden, kallas den innovation.



Så har jag missförstått ännu en gång,

det är alltså inte avsaknad av kreativitet jag har,

jag har ju fullt med ideér o

jag har inga problem att se ur andra aspekter på att lösa problem.

Visst behöver man hjälp ibland,

alla kommer vi till återvändsgränder :P

 

Det är alltså mer en motor jag behöver,

en likasinnad kanske...
Någon att göra allt detta som jag vill göra med...

 

Eller måste man helt enkelt byta hobbies??

Verkar som om det är en som ska flytta in till byn,

som verkligen jobbar med hundar,

inte inom bruks då,

men lydnad på annat sätt :)

 

Jag hoppas o väntar,

för att se om det verkligen blir så...

 

Idag skulle vi ta lite fina tomtehundsbilder ute,

Ina får så fint skägg när hon leker ute,

så hittade jag igen en tomteluva igår,

tänkte kombinera vovve luva o snöskägg :)

 

Men så var batteriet slut i kameran,

är på laddning nu

o får bli fotning en annan dag,

för nu sänker sig mörkret åter :P

 

Tur jag är ledig ett par dagar här i veckan,

då är batteriet laddat o kanske någon soligt fin gnistrande dag :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fritiden - 1 december 2019 19:49

       

Av fritiden - 29 november 2019 22:20

Jag är en sådan som har lite svårt att boka, planera. Det blir en stress i mig som jag inte lyckats jobba bort sedan den tiden jag inte fick ihop alla måsten o krav som inte gick ihop med mitt liv. Då jag har/hade svårt att säga nej, gav mig själ...

Av fritiden - 29 november 2019 22:15

             

Av fritiden - 23 november 2019 22:00

  Idag var Idun på sin första KU. Det var urban miljön som stod på agendan.          Hon jobbade bra tjejen ❤️🐾     ...

Av fritiden - 21 november 2019 10:43

     

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards