Annerotts Kornelia

Alla inlägg under juli 2012

Av fritiden - 8 juli 2012 23:00

Varit på kask o tränat med min man o yngsta sonen :)Tog löpbandet, 5 km på 35.20 minuter. Faktiskt nöjd med det :)12 armhävningar är jag o nöjd med, orkade inte mer än en förut :-Omen något har hänt under denna tid jag tränat ;)Triceps o biceps tränades också.Tog sedan Ina o promenerade de 2.5 km hem:)

Av fritiden - 8 juli 2012 21:15

Så, nu har den sista flyttat ut. Tagit bort de velzumer som dött inne i äggen :(Så nu får vi hålla tummar o tår att de är livskraftiga, de som är kvar.Blir ingen fler beställning där posten levererar ägg. Har nu bokat två rasrena Isbar o fyra Isbarkorsningar som jag ska hämta efter jobbet på onsdag :)Beställt 10 ägg från rasrena Isbar som jag hämtar samtidigt.Måste köpa kycklingringar så jag kan märka upp dom. Så bli det Faverolleäggshämtning på väg hem från lägret.Sen har jag bara marknaden kvar. Sen får jag väl vara nöjd för denna sommar då ;P

Idag la jag in 7 ägg jag fick från en kollega,hm, tyvärr är det bara tre av dom som är rasren.Av en dvärgsort, men med märkringar ser jag inga problem :)Vintertid kommer de att få gå samman, sen framemot marsKommer jag sära dom, så jag får rasrena ägg att sälja som avelsägg.Sena ska jag kläcka o sälja kycklingar.På lite marknader o på annonser.Fast vi ska även kläcka fram för att slakta själva, o inte att förglömma för att äta ägg ;)Hm, kanske inte räcker ändå :-OÄntligen har Kalle o Hobbe vågat provsmaka matrester,De verkar gilla det.Kycklingarna äter kokt ägg, funkar fint.Har fått flytta upp värmelampan ett par gånger,blir säkert ett par gånger till :)

Av fritiden - 7 juli 2012 22:30

Så då var alla Hedemorakycklingar ute ur skalen :) 5 stycken totalt. Den sista kläcktes se sent i kvällSå den får stanna själv i kläckaren o torka upp i natt.De andra har flyttat ut till sitt hem ;)

De fick käka lite hårdkokt gula innan de flyttade.Mös lite granna innan o.

Tre svarta o två svart/gula.

Ska bli spännande att se när fjädrarna växer ut.

Vilka färger de får i slutändan ;)

O självklart vad det är för kön, verkar som om man ska kunna skönja det vid ca 4 veckors ålder. Så det är bara att vänta även på det då:)

Lyst Velsumeräggen o tyvärr är det så att bara två av domVäxer det i fortfarande :(Hoppas bara dessa två växer färdigt o kommer ut.

Kalle o. Hobbe gick idag ut självmant, men de har fortfarande inte tordats smaka på matresterna. Fegisarna ;)

Av fritiden - 7 juli 2012 10:46

I morse när jag kom ner så har två tagit sig ut i friheten :)

Den som jag köpte av hade satsat mycket på gråa hönor på slutet.

o det verkar vara det, dessa i allafall,

skulle vara skoj med en eller två i annan färg o.

Men just nu är jag bara glad att de tar sig ut.

Tre svarta kycklingar hittantills.

De andra jobbar på, o jag hoppas de tar sig ut.

Kalle hade inte "tuggat" mer ppå Hobbe vad jag kunde se,

när jag var upp o öppnade.

Det regnar idag,

så de kanske går ut lite senare,

eftersom de gick in så borde de ta sig ut :P

Annars kastar jag ut dom igen lite senare.

Måste hämta spån idag o göra i ordning för småkycklingarna där uppe idag.

Av fritiden - 6 juli 2012 23:30

Så då har jag haft miin första arbetsvecka efter semestern.

O trött är jag ;)

Men vem är väl inte det.

På tal om trött så håller en tjej på jobbet på med en detox kur.

Har funderat över att testa detoxa mig flera ggr,

men har aldrig blivit av.

Blir lite skrämd av de som gjort det som säger att man får sådan huvudvärk första dygnen,

o att man blir så förfärligt trött,

innan det vänder.

Men, jag ska fortsätta fundera,

man har säkert hur mycket skit i kroppen som helst,

så nog skulle man må bra av att testa.

Sen hade jag inte tänkt testa den hårda vägen.

Utan den som hon har,

den äter man ändå,

men man ska tänka på vad man äter o dricker.

Nå idag "kastade" jag ut Kalle o Hobbe.

Eller i em, när jag kom hem.

De rörde sig inte så mycket där ute.

Kalle hade tydligen pickat på Hobbe,

underligt,

de har hur stor plats som helt o inget stressande så.

O ändå!!

Nå vi får se hur det går,

kanske blir bättre nu då de kan gå in o ut.

Stänger för natten,

då vi har rävar som stryker omkring.

De hade gått in själva till 23.

Jag tog mig iväg på Kask,

blev löptur på bandet,

känt av i ljumske o höft sedan jag började jobba.
Tror förarstolen på bilen gör sitt idet :S

Provat ställa om den lite.

Nå, 5 km på 36.40 minuter får jag vara nöjd med.

Lite triceps, axlar o biceps blev det med vikter.

Sen bara vänta på dessa hedemorakycklingar.....

Väntan är tung...

Tre ägg hade börjat sprica när jag kom hem från jobbet.

De har jobbat o pipit frenetiskt där i i kväll, 

men inget drastiskt har hänt...

Så hoppas att de tagit sig ut till i morgon.

Nu innan sängdags hade alla 5 börjat spricka..

Så jag hoppas de alla är tillräckligt starka att ta sig ut.

Av fritiden - 5 juli 2012 21:19

Efter jobbet for jag till Granngården o inhandlade en ny vattenautomat,

en som rymmer bra mycket mer än den lilla jag köpt,

den lilla jag skulle ha till de "små" kalkonisarna jag hämtade hem.

Eftersom de var långt ifrån små,

så behövde vi en vattenbehållare som räckte liiite längre.

Passade även på att köpa foderautomat,

denna rymde 10 kg foder,

o går inte att sprätta ur eller välta.

Då jag ändå var igån inhandlade jag en toll kycklingarna också.

För de är ju bedrövliga på att krafsa ut fodret i ströet o låta bli att äta upp det sedan.

Var så trött när jag kom hem,

väldigt mycket att göra på jobbet,

hinner inte vila huvudet många sekunder,

utan måste alltid ha en plan för kommande.

Sovit lite lite sen jag började jobba.
Så ta mig tusan ikväll ska jag ta mig i säng i tid.

Sa jag igår o :P

Fast ikväll måste det senast bli 23.00 i allafall.

Så planen sprack,

att jag skulle upp på kask o träna.

Orkade helt enkelt inte.

"Snodde" gubbens cykel o cyklade i stället,

blev 3 mil på 1 h o 17 minuter.

Nöjd, 1/3 gick på grusväg o hela vägen var upp o ner,

ner o upp.

Mmm, det var lite jobbigt.

Gote fick gå ett spår som äldsta sonen varit snäll att lägga åt mig.

Han hittade apporten som var utlagd, hittade vinkeln,

men missade slutet :O

Men han har lovat att hjälpa mig med ett nytt på lördag <3

Första gången han inte gick spår som jag eller Niklas gått,

så han förstod inte riktigt från början,

han tog spår,

men gick av ett par ggr.

Men han gjorde det bra :)

Öppnade åt Kalle o Hobbe när jag kom hem,

men de har inte vågat sig ut,

bara kikat ut genom öppningen.

I morgon em när jag kommer hem så ska jag tvinga dom ut,

de måste ju ut en sväng.

Så de inser hur skönt det är ;)

Inga ljud från hedemoraäggen ännu,

men det är ju bara 19:e dagen också.

Så det är bara att fortsätta att vänta :)

Av fritiden - 5 juli 2012 00:09

Yes!

:D

Hade ju som bekant givit upp hoppet i stort sett att få några kycklingar kläckta från Welsumeräggen som jag beställde långt lååångt söderifrån.

Men de är som lite mörka så jag har varit väldigt osäker,

fast mer säker på att de dött efetr att de börjat utvecklas i äggen :'(

Ikväll när jag lös dom igen är jag fortfarande väldigt övertygad att flera så gjort.

Men då de är så mörka får de ändå ligga kvar.

Förstår ju att kläckningsresultat påverkas av postens hantering.

Fast nu är jag lös så såg jag att två av dom i allafall faktiskt har "spindelväv" i sig o är mörka,

så de måste leva i allafall, sedan om de tar sig hela vägen, 

ja det återstår att se, de ska inte sluta vändas förrän till veckan,

så de har en bit kvar att vandra.

Men hoppet tändes att det blir ett par kanske fler kycklingar ändå från welsumern.

Så nu känns det skoj igen.


Av fritiden - 4 juli 2012 22:41

Ja de verkar ha överlevt det första dygnet,

måste svänga in på Granngården i morgon efter jobbet för att inhandla större vattenbehållare,

det är ingen fara med den vi köpt.

Men de är ju så stora.

Idag har jag slutat vända hedemoraäggen o tagit bort skiljeväggar så de ska få plats att komma ur äggen.

Så nu är det verkligen bara att vänta,

tills man hör något pip o knackande inifrån äggen :D


Velsumer vänder jag manuellt från nu då,

hoppas verkligen inte det är som jag befarar att alla dött :(

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards