Annerotts Kornelia

Alla inlägg den 9 november 2010

Av fritiden - 9 november 2010 22:09

Eller det är förstås ingen nyhet direkt :P

Men jag vill ju kunna lite mer om detta med tävling inom bruks,

jag har inte alla hästar hemma,

eller jo det har jag ju visst det,

har nyss stallat in dom,

men däremot har jag inte alla bestick i lådan....

Nä så är det...

Hur mycket jag än provar att läsa,

så är det som om det inte vill fastna,

utan man blir som bara frågande :S


Det jag o Ina tävlade i,

det var en vanlig lydnadstävling:P

O om jag vill tävla inom bruks,

måste jag alltså välja gren först!!??


Gemensamt för dom olika nivåerna är att hunden prövas dels i lydnadsprov, dels i fältprov. När hunden uppnått tillräckligt bra resultat i både fältprov och lydnadsprov, flyttas dom upp till nästa nivå. I elitklass tävlar man om certifikat till titeln Brukschampion och man kan tävla om att få höga poäng för att kunna kvala in till SM. Varje år arrangerar SBK SM i Bruks på olika platser runt om I Sverige.

 

 

Man kan välja mellan 5 olika grenar

Rapporthundar (Rph)
Skyddshundar (Skh)
Spårhundar (Sph)

Sökhundar (Sökh)

Tjänstehundsbevakning(Tjbvk)

 

Så det första jag måste ta mig i kragen o göra,

är alltså att tillsammans med Ina se vilken gren vi kan jobba i :D

Spår tar hon ju klockrent,

utan apporter då,

men givetvis är det mycket mycket jobb innan allt är bra :P

Sök gillar hon o,

fast det har vi bara testat litegrann,

dags att testa lite mer :)

 

Så här ser då lägsta spårklassen ut:

Spårmomentet,  hunden ska metodiskt följa ett människor spår som är någon eller några timmar gammalt. På spåret är x antal spårpinnar utlagda + en slutapport. När hunden startar ska den ta upp spåret I rätt riktning och därefter markera alla spårpinnar + avslut.



Appellklass

300 meter långt förarspår (eller spår utlagt av person utsedd av föraren) med två apporter + en slutapport. Liggtiden för appellspår är 40-50 minuter. Spåret skall gå i två räta vinklar med en apport före första vinkeln, en apport mellan vinklarna och ett vid spårets slut.


lägsta sök:

Sökhunden har en lång historia bakom sig, förr i tiden använde militärer hundar för att söka efter skadade soldater ut på fält och i länder som bla Norge användes sökhundar vid lavolyckor. I dagens sök använder man en figuranter iställe för en soldater. Figuranterna gömmer sig i skogen som kan vara ett kuperat skogsområde.


Appellklass

Sökområde: 100 meter brett, 50 meter långt. Två figuranter. Föraren dirigerar från en mittlinje i området hundens arbete.Hunden skall snabbt åt båda sidor genomsöka området.


Ja ja vi får fortsätta kolla lite,

inte ikväll dock,

ni tror jag det rymt lite fler bestick,

så jag tror jag får ge mig bland letandet om tävling,

o se om jag hittar upp i säng istället :)


Av fritiden - 9 november 2010 20:11

Ja, en viktig fråga det är.

Men om den nu skulle räcka till en dag,

jag skulle vilja göra en hemsida,

En hemsida som visar mina djurs utvecklingar,

o förhoppningsvis framgångar :)


Är rätt nöjd med att vi faktiskt är den första hunden

som fått ett lydnadspris från där lilla Ina kommer från.

Kanske inget att vara så glad över,

lite trist är det att ingen annan hund fått chansen att lyckas :P

Men men, Mh har inte kommit in ännu i SKK,

men det kan tydligen ta tre fyra månader,

så det är väl bara att fortsätta att vänta då,


Men den ena av sönerna går ju IT/Media,

om man väntar ut sin tid,

kanske han vill göra en åt mig,

som nåt slags projekt :D


Ahh, där kom jag på det ;P

Av fritiden - 9 november 2010 19:30

Som så många andra,

både dagar o folk ;D


Nä jag har känning av både löpningen o simningen igår,

antar jag.

Eller mest löpningen förstås :)

Men det blir till att fila på,

eftersom inte Ina gillar när jag springer så får

Snotra bli min följeslagare där,

då jag är liite ororlig att mina höfter ska börja krångla igen, tänkte jag prova springa var tredje dag,

sedan om det är bra eller dåligt,

det får vi se,

minsta lilla som jag kan ana att man får nattont,

tänkte jag dra ner till var 4:e dag o hoppas :)

Men idag har jag ingen känning av mina höfter,

det är bara mina främre lårmuskler som knorrar,

o min vänstra vad :P

Men då finns det ju trots allt något under det där mjuka ;P


Ja latat mig har jag gjort idag,

bara gjort det som måste göras,

släppa ut hästar mocka boxarna,

bära o packa hö,

bära ut en massa vatten,

ca 120 liter blir det totalt,

hämta ved o bära in...


Ja så slö har jag varit i dag,

tog en prommis med Ina,

ner mot byn,

men hon har stora,

då menar jag STORA problem,

med dessa bilar nu,

med sprakande dubbdäck..


Så vi jobbar på det,

vi tog sedan bilen ner på byn,

tränade på grusplanen,

fot, kontaktövningar,

lekte som belöning med kampkudden,

ett par moment från lydnads I o,

gick fint,

mycket mycket störningar var det,

de hade marschaller tända vid skolan,

det kom bilar o folk som skulle till skolan,

många som gick frå o till affären,

ja på det hela taget var det mycket liv o rörelse på den lilla byn ;)


Vi tjatar på helt enkelt med kontakt,

vid fotgående, linförighet o.s.v

Sedan har det börjat släppa ganska bra med klossen,

hon kan göra en framdelsvändning ganska bra nu,

självklart är det långt kvar innan smidigheten sitter,

men den kommer :)

Av fritiden - 9 november 2010 00:02

När jag blir gammal o grå,

vill jag inte bli skör som ett vissnat strå,

jag vill känna spänst i min kropp,

vara frisk i min knopp :D


Jag vill inte sitt o ångra hur jag utformat mitt liv,

att andra körde över mig med sina stora kliv,

att andra gjorde att jag mådde skit,

över sånt som de ansåg ha rätt i, att så split,

så split mellan folk,

som ett sår görs av en dolk,


Att man gått o varit rädd,

över att alltid behöva kolla bakom rygg o vara beredd,

på att när man har garden nere o mår fint,

då är den ..... där igen o stampar o slår slint,

så man ramlar en trappa ner,

man klänger sig fast vid räcket o ser,

att ett liv, är ett många våningars hus,

där mitt ljus,

mitt ljus är lysande,

allas ljus är lysande,

jag skyddar det så att det skiner i många år,

o mitt ansvar jag måste ta det är mitt val var jag går...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck

Skalsjöbergets rottweilers

Skalsjöbergets rottweilers


Ovido - Quiz & Flashcards